معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی ایران اعلام کرد: سالانه بیش از 20 درصد در تولید مقالات علمی پیشرفت داشته‌ایم و توانسته‌ایم خود را به رتبه 15 جهان در تولید علم برسانیم.

 

 

 

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در قزوین، فریدون عزیزی در جلسه شورای اداری استان قزوین اظهار کرد: ایران در طول قرن ها و تا قرن 16 نقش مرجعیت علمی را به خود اختصاص داده بود اما به دلیل عواملی چون حمله مغول و خودکامگی پادشاهان استعدادهای علمی و درخشان کشور افول پیدا کرد.

 

 

 

وی افزود: امروز پس از سه دهه از انقلاب اسلامی، طلایه های شکل گیری مرجعیت علمی ایران در سطح دنیا در حال ظهور است و سند چشم انداز 20 ساله کشور پس از قانون اساسی مهمترین سندی است که بر تحقق این هدف تصریح و تاکید دارد.

 

 

 

عزیزی با بیان اینکه «علم محور توسعه حقیقی کشور است و بدون علم نمی توان به جایی رسید» خاطر نشان کرد: تربیت نیروی انسانی مهمترین عامل در تحقق مرجعیت علمی است و ایران توانسته است پس از انقلاب اسلامی و در دوران جنگ تحمیلی گام های بلندی را در این زمینه بردارد.

 

 

 

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: در بدو پیروزی انقلاب اسلامی هیچ دانشگاه پزشکی در کشور وجود نداشت و تنها 3 دانشکده پزشکی و 3 دانشکده داروسازی در کشور بودند در حالیکه در حال حاضر 42 دانشگاه پزشکی، 72 دانشکده پزشکی، 19 دانشکده دندانپزشکی و 21 دانشکده داروسازی در کشور وجود دارد.

 

 

 

وی افزود: تعداد دانشجوی پزشکی از 25 هزار نفر در اوایل انقلاب به 124 هزار دانشجو افزایش یافته است و تعداد اعضای هیات علمی نیز از 3 هزار نفر به 12 هزار و 500 نفر رسیده است.

 

 

 

رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد: تعداد پزشکان زن در 20 سال گذشته به بیش از 2 برابر افزایش یافته است.

 

 

 

 

معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی ایران گفت: جهش ایران در تولید علم قابل قبول و قابل اطمینان است که باید ادامه پیدا کند اما علمی باید تولید شود که در قفسه ها و کتابخانه ها محصور نشود و تاثیرگذاری خود را در سیاست گذاری ها، برنامه ها و فعالیت ها داشته باشد.

 

 

 

عزیری افزود: هنوز تا دستیابی به مرجعیت علمی فاصله زیادی داریم و در خروج نخبگان جزء پنج کشور اول دنیا هستیم که باید برای این موضوع چاره اندیشی کنیم.

 

 

 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایران از نظر کمیت علمی رتبه 15 جهانی اما در شاخص کیفیت علم و تولید مقالات، رتبه 35 دنیا را به خود اختصاص داده است و برای اینکه بتوانیم مرجعیت علمی را در دنیا کسب کنیم باید زمینه و بستر ماندگاری نخبگان، دانشمندان و فرهیختگان را در کشور فراهم کنیم.

 

 

 

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: دستیابی به مرجعیت علمی اگرچه موضوعی است که باید با جدیت دنبال شود اما دغدغه مقام معظم رهبری صرفاً پیشرفت و تولید علمی نیست بلکه سبک زندگی هم مقوله مهمی است که باید بدان توجه کرد.

 

 

 

عزیری ادامه داد: تحقق این امر بر عهده نخبگان، حوزه های علمیه، دانشگاه ها، رسانه ها، تریبون دارها، مدیران دستگاهها، مدیران فرهنگی و تربیتی، برنامه ریزان آموزشی و تدوین کنندگان کتب درسی است.



تاريخ : پنج شنبه 18 ارديبهشت 1393 | 23:6 | نویسنده : stAr |

یک مجموعه تصویر منتشره، دستانی را به نمایش می‌گذارند که با باکتری‌ها و ویروس‌های ناشی از فعالیت‌هایی مانند برداشتن یک دستمال ظرف کهنه تا پاک‌کردن سطح آشپزخانه آلوده شده‌اند.

 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این تصاویر با هدف ترغیب شستن دست‌ها و در نتیجه، کاهش ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا و ورود نورو ویروس‌ها و ای‌کولای به بدن ارائه شده‌اند.

 

زمانی که افراد پس از اجابت مزاج، عوض‌کردن پوشک و فعالیت‌های مشابه، دستانشان را نمی‌شویند، باکتری‌ها گسترش می‌یابند. هنگامی هم که فردی سطوح را لمس می‌کند و دستانش را که شامل میکروب‌هایی مانند میکروب‌های موجود در مدفوع انسان است، به دهانش می‌برد، آلودگی پخش می‌شود.

 

این تصاویر را پیتر هافمن، متخصص کنترل عفونت در بیمارستان بهداشت عمومی انگلستان خلق کرده است. وی ابتدا اشیای روزانه و غذاهای آلوده را لمس کرد یا این که اجابت مزاج کرد و سپس دستانش را روی ماده‌ای فشار داد که فقط به میکروب‌های ماده مدفوع امکان رشد می‌دهد.

 

این محقق گفت: مردم شاید از تعداد میکروب‌هایی که پس از انجام طیفی از فعالیت‌های روزانه انجام می‌دهند، بی‌اطلاع باشند بنابراین این تصاویر می‌تواند به آن‌ها در برجسته‌کردن این موضوع کمک کند. درست همان طور که آلودگی از دستان من به سطوح رشد منتقل شد، می‌تواند از دستان به دهان، غذا و هر نوع مسیر عفونت نیز منتقل شود.

 

تصاویر منتشره همچنین نشان می‌دهد خلاص‌شدن از اکثر این میکروب‌ها با شستن دست با آب و صابون تا چه اندازه آسان است. در حالی که این امر دست‌ها را استریل نمی‌کند، زمانی که به درستی انجام شود، آلودگی را کاهش می‌دهد. شستن دست‌ها با آب و صابون همچنین چرخه انتقال میکروب‌های مضر را در بیمارستان یا منزل از بین می‌برد.

 

این تصاویر به دنبال تحقیقی منتشر شده‌اند که بر اساس آن، فقط دو سوم انگلیسی‌ها پس از اجابت مزاج دستانشان را می‌شویند. در این میان، مردان کمتر از همه دستانشان را می‌شویند و در واقع، از هر 10 نفر، کمتر از شش تن پس از اجابت مزاج این کار را انجام می‌دهند؛ این در حالی است که زنان به فعالیت‌های بهداشتی در این زمینه بیشتر عادت دارند و به گفته بازاریابان بهداشتی، سه چهارم آن‌ها پس از اجابت مزاج دستانشان را به طور کامل می‌شویند.

 

انتهای پیام

 

 

تصاویری از پیش از شستن‌ دست‌ها و پس از انجام این کار

 



تاريخ : پنج شنبه 18 ارديبهشت 1393 | 23:5 | نویسنده : stAr |

محققان با استفاده از چربی گرفته شده از شکم و تزریق آن به ستون فقرات، روش درمانی امیدوار‌کننده‌ای را مورد آزمایش قرار داده‌اند که می‌تواند به بازسازی دیسک کمر و درمان دردهای مزمن کمر منجر شود.

 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مهره‌های آسیب‌دیده یکی از اصلی‌ترین علل دردهای مزمن کمر محسوب شده و از هر چهار نفر، یک نفر در طول زندگی از دیسک کمر مزمن رنج می‌برد.

 

‌مهره‌ها به وسیله صفحات انعطاف‌پذیری به نام دیسک بین مهره‌ای از یکدیگر جدا می‌شوند که از انعطاف‌پذیری لازم برای پیشگیری از ساییده شدن استخوان‌های ستون فقرات به یکدیگر برخوردار هستند.

 

دیسک‌ها دارای یک لایه خارجی سخت با یک میانه مرطوب و ژل‌مانند هستند. پس از 30 سالگی پوشش سخت خارجی به مرور سفت شده و بخش داخلی ژل‌مانند رطوبت خود را از دست می‌دهد که باعث آسیب جدی ستون فقرات می‌شود.

 

ایجاد دردهای مزمن کمر، دست‌ها و پاها از عوارض دیسک کمر محسوب می‌شوند.

 

مسکن و فیزیوتراپی باعث تسکین درد و بهبود نسبی در مراحل اولیه می‌شود و در شرایط حاد بیمار نیازمند انجام عمل جراحی خواهد بود؛ اما روش درمانی جدید کاملا متمایز بوده و علاوه بر بازسازی دیسک‌های آسیب دیده، از صدمات احتمالی در آینده پیشگیری می‌کند.

 

در این روش درمانی جدید، سلول‌های گرفته شده از چربی شکم بیمار به دیسک‌های ستون فقرات تزریق می‌شوند؛ این چربی به بازسازی دیسک‌های آسیب‌دیده کمک می‌کند.

 

با استفاده از روش لیپوساکشن حدود 100 میلی‌لیتر از چربی شکم خارج می‌شود. این چربی که پیش از این زباله محسوب می‌شد، حاوی انواع مختلفی از سلول‌ها از جمله سلول بنیادی است؛ این سلول‌های بنیادی بالغ از نوع سلول‌های پروژنیتور است.

 

محققان بر این باورند که سلول‌های بنیادی به منطقه آسیب دیده چسبیده و روند بازسازی را آغاز می‌کنند.

 

سلول بنیادی از مغز استخوان قابل استخراج است، اما این‌ فرآیند دردناک بوده و در هر مرحله بین پنج تا 60 هزار سلول استخراج می‌شوند. در طول فرآیند 20 دقیقه‌ای لیپوساکشن حدود 40 میلیون سلول استخراج می‌شوند.

 

این روش در کلینیک Mayo در آمریکا بر روی حیوانات مورد آزمایش قرار گرفته است که باعث بهبود 26 درصدی ارتفاع دیسک شد؛ همچنین آب موجود در بخش داخلی دیسک کمر افزایش یافته و به حفظ رطوبت بخش ژل‌مانند کمک می‌کند.

 

این روش درمانی بر روی 100 بیمار در سه کلینیک در آمریکا آزمایش شده است و محققان قصد دارند طی ماه‌های آینده روند بهبود بیماران را مورد بررسی قرار دهند.

 

به گفته محققان، سلول‌های بنیادی استخراج شده از بافت شکم از پتانسیل بالاتری در مقایسه با سلول‌های بنیادی استخراج شده از مغز استخوان برخوردار بوده و احتمالا می‌توانند برای درمان اعصاب آسیب دیده در نخاع نیز مورد استفاده قرار بگیرند.



تاريخ : پنج شنبه 11 ارديبهشت 1393 | 18:34 | نویسنده : stAr |

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در سال گذشته 665 بیمار مرگ مغزی اهدا عضو داشته‌اند گفت: 33 درصد از موارد پیشنهادی پیوند می‌شود و دو سوم از قلب های به دست آمده از بیماران مرگ مغزی استفاده نمی‌شود.

به گزارش ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر محمد آقاجانی در چهارمین کنگره نارسایی قلب ایران با اشاره به اینکه در سال جاری قدم‌های بزرگی در بخش سلامت برداشته شده است افزود: مجلس و دولت 10 هزار میلیارد تومان به اضافه اعتبارات معمول سلامت به توسعه خدمات بهداشت و درمان اختصاص داده‌اند که 3 هزار میلیارد آن در ارتباط با ارزش افزوده و 7 هزار میلیارد تومان آن نیز یارانه سلامت است که این رویکرد باعث برنامه‌ریزی جدی وزارت بهداشت در نظام سلامت شده است.

وی به مطالعات کشوری صورت گرفته در سال 90 اشاره کرد و گفت: این مطالعات نشان داده است که افراد بین سنین 18 تا 64 سال 17 درصد فشار خون، 15 درصد چاقی، 28 درصد اضافه وزن، 41 درصد کم تحرکی، 8 درصد دخانیات، 10 درصد قند خون بالا، 33 درصد کلسترول درصد تری گلیسیرید مبتلا هستند.

آقاجانی با بیان این مطلب که 44 درصد مرگ و میرها در کشور به دلیل بیماری های قلبی و عروقی است اظهار کرد: سکته قلبی با 24 درصد در راس آنها بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند.
 
وی ادامه داد: علت شیوع نارسایی قلبی به دلیل پیرشدن جمعیت، بروز چاقی، دیابت، فشاربالا، افزایش طول عمر پس از سکته قلبی هستند.
 
آقاجانی با اشاره به این مطلب که یک میلیون ایرانی در مراحل مختلف بیماری، نارسایی قلبی وجود دارد و بار اقتصادی سنگینی را به دولت تحمیل می کنند گفت:
10 مرکز پیوند قلب در کشور وجود دارد که 6 مرکز پیوند قلب در تهران و 4 مرکز در استان‌های اصفهان، مشهد، شیراز و یزد وجود دارند که سال گذشته با 90 پیوند جمعاً به 597 مورد رسیده است.

 معاون درمان وزارت بهداشت بیان کرد: آمار پیوندهای صورت گرفته با آمار ایده‌آل که باید سالانه به 250 پیوند برسد فاصله دارد.
 

وی با اشاره به اینکه از لحاظ علم پیوند با مشکلی نداریم گفت: مشکلات در حوزه پیوند به مراقبت‌های پس از پیوند داروها، تجهیزات و تکنیک‌های مراقبت مربوط می‌شود که امیدواریم با راه‌اندازی شبکه پیوند و اهداء عضو در مراحل پایانی نارسایی قلب از روشهای موجود استفاده کنیم.



تاريخ : پنج شنبه 11 ارديبهشت 1393 | 18:19 | نویسنده : stAr |

یک جراح و متخصص چشم با بیان اینکه هرگونه مشکل چشمی باید پیش از عمل جراحی لیزیک درمان شود، گفت: عمل جراحی باید 3 هفته بعد از درمان بیماری های چشمی صورت گیرد.

دکتر سید رضا لاجوردی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه برای بررسی علت طولانی شدن التیام زخم بعد از عمل لیزیک باید رویش سلول های اپی تلیال در داخل استرومای قرینه بررسی شود، گفت: در این بیماری باید فاکتورهایی که سبب این عارضه می شوند مورد ارزیابی قرار گیرند.

وی گفت: در صورت طولانی شدن مدت زمان التیام زخم، احتمالا سلول های اپی تلیال توسط میکروکراتوم جا به جا شده و در زیر فلپ در جریان جراحی لیزیک قرار گیرد و یا از راه خراش و یا پارگی در فلپ به داخل استروما راه یابد یا ممکن است نقص مختصر در فلپ مانع از درست قرار گرفتن آن روی قرنیه باشد بطوریکه فضایی ایجاد کند که سلول های اپی تلیال در آن رشد کنند و موجب تاخیر در التیام زخم شوند.

این جراح و متخصص چشم با تاکید بر اینکه هنگام عمل جراحی باید اطمینان حاصل کرد که فلپ درست قرار گرفته و جا به جا نمی شود گفت: اگر فرد قبل از عمل جراحی به بیماری های سطح چشم مثل بلفاریت مبتلا باشد باید با تجویز داکسی فیکلین و اریتروم مایسین موضعی به مدت 3 هفته درمان شود.

لاجوردی تصریح کرد: برای بررسی تاخیر در التیام زخم می توان عکس العمل بافت اپی تلیال در داخل استرومای قرنیه را مورد بررسی قرار داد که این بررسی ها توسط ایمونو هیستوکمیکال و الکترون میکروسکوپی انجام شود.

وی در پایان گفت: در نمونه هایی از قرنیه که با لیزیک انجام شده و تاخیر در التیام برش جراحی ندارند وضعیت سلول های اپی تلیال کاملا طبیعی است.



تاريخ : پنج شنبه 11 ارديبهشت 1393 | 18:18 | نویسنده : stAr |

محققان برزیلی آثار مخرب اشعه UV بر چشم را مورد بررسی قرار داده اند و به این نتیجه رسیده اند که قرار گرفتن طولانی مدت در برابر اشعه ماوراء بنفش با افزایش خطر ابتلا به ملانوم چشم همراه است.

به گرازش ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران، اکثر مردم شماره SPF ضد آفتاب را برای محافظت از آفتاب سوختگی کنترل می کنند ولی تعداد کمی برای اطمینان حاصل کردن از استاندارد یودن عینک آفتابی در محافظ چشم ها دقت می کنند. 

دانشمندان در برزیل کیوسک هایی را توسعه داده اند تا اثرات حفاظت از چشم را مورد بررسی قرار دهند. در این تحقیق 800 نفر مورد آزمایش قرار گرفته اند تا بررسی شود که آیا می توان حفاظت از چشم و خدمات مرتبط با آن را گسترش داد یا خیر.

به نقل از سایت Medical News Today، اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید می تواند مشکلات جدی به چشم وارد کند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه خورشید با افزایش خطر ابتلا به ملانوم (توده بدخیم چشم) همراه است.

برآوردهای WHO نشان می دهد که تا 20 درصد آب مروارید در نتیجه ی تاثیر بیش از حد اشعه UV ایجاد می شود. با آفتاب سوختگی قرنیه و ملتحمه، ناخنک (که در آن ملتحمه بیش حد در سطح چشم رشد می کند) ایجاد می شود.

قرار گرفتن در معرض UV نیز به طور مستقیم به اختلالات دیگر مانند فوتوکراتوزیس (photokeratitis) و فوتوکنژکتیویتیس (photoconjunctivitis) مرتبط است.

برخی از انواع عینک آفتابی های محافظت کافی از اشعه UV می کنند. افرادی با صدور گواهینامه در این حوزه فعالیت دارند ولی هیچ استانداردی در سراسر جهان برای این گواهی نامه وجود ندارد.

در این پژوهش برای عموم مردم به رایگان در مکان های بزرگ عمومی مانند مراکز و سواحل اطلاعاتی نصب شده است. برای بررسی میزان استاندارد عینک آفتابی، کاربران عینک آفتابی خود را در کیوسک و دستگاه انجام تست، برای اندازه گیری مقدار اشعه UV قرار می دهند. مشاهده شد از تعداد 800 نفر مراجعه کننده، عینک آفتابی 20 درصد از آنها حفاظت کافی و استاندارد داشت.

لیلیان ونتورا از دانشگاه سائو پائولو می گوید: این روش ساده ترین و جامع ترین راه برای محافظت از جمعیت در برابر آسیب رسیدن به چشم انسان است که برای مردم یک وسیله ساده و قابل دسترس از یادگیری و چگونگی محافظت از چشم است.

نتیجه این پژوهش در مجله مهندسی پزشکی آنلاین شرح داده شده است.

 



تاريخ : سه شنبه 9 ارديبهشت 1393 | 19:2 | نویسنده : stAr |

یک فوق تخصص غدد با بیان اینکه ورزش عامل موثری در حفظ سلامت و کاهش قند خون است گفت: ورزش از عوامل موثر در درمان دیابت نوع دو است.

دکتر ایرج ایران زاد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه ورزش های همراه با تحرک موجب بهبود دیابت نوع دو می شود گفت: حرکاتی که فشار بسیار زیادی بر عضلات وارد می کنند نه تنها مفید نیستند بلکه به علت نبود مهارت های لازم و فشار بر عضلات می توانند خطرناک باشند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید به اینکه پیاده روی روزانه یه مدت حداقل 30 تا 60 دقیقه یک ورزش ایده آل است گفت: در مبتلایان به دیابت ورزش هایی مانند شنا، دوچرخه سواری و تنیس بسیار مفید است.

ایران زاد یاد آور شد: افرادی که آموزش های لازم در زمینه رشته ی ورزشی خاصی را دریافت نکرده اند باید روزانه به آهستگی و به مدت حداکثر 10 دقیقه به فعالیت بپردازند.

این فوق تخصص غدد گفت: پیش از افزایش در میزان فعالیت ها باید با پزشک معالج مشورت شود تا وضعیت قلبی عروقی مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: کاهش وزن و انجام فعالیت ورزش درمانی کمکی در بهبود دیابت و کنترل میزان قند خون است.



تاريخ : سه شنبه 9 ارديبهشت 1393 | 19:1 | نویسنده : stAr |

یک فوق تخصص گوارش با بیان اینکه کولیت یکی از عوامل مهم ابتلا به سرطان روده بزرگ است گفت: این بیماران نسبت به دیگران بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند و باید به طور متناوب به متخصص گوارش مراجعه کنند.

دکتر رامین قدیمی در گفتگو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار کرد: افرادی که بیماری کولیت مزمن با سابقه 8 تا 10 سال دارند باید به طور متناوب برای بررسی به متخصص گوارش مراجعه کنند.

وی با تاکید بر این مطلب که مراجعه به هنگام در تشخیص اولیه بیماری به پزشک کمک می کند اظهار کرد: در سرطان روده ی بزرگ سلول های سرطانی به تدریج در تمام سطح روده ی بزرگ به صورت چند مرکزی رشد می کنند و تشخیص این سرطان قبل از درگیری عضله های اصلی موجب خارج شدن توده سلولی و درمان موفقیت آمیز می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه سرطان روده ی بزرگ دارای یک ژن غالب است گفت: در افرادی که دارای سابقه خانوادگی هستند امکان بروز سرطان روده در سنین 30 تا 40 سالگی وجود دارد اما در سایر افراد امکان ابتلا به آن در 50 تا 70 سالگی است.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته شیوع این سرطان در مردان بیشتر از زنان بوده است ولی امروزه تفاوت آمار نشان می دهد که در زنان نیز رشد چشم گیری داشته است.

قدیمی در خصوص علل اصلی بیماری گفت: کولیت های مزمن، مادرزادی، سندرم های ارثی و مشکل ترشح زیاد صفرا از علل اصلی ابتلا به سرطان روده بزرگ است.

قدیمی با بیان این مطلب که در گذشته این سرطان معمولا در قسمت چپ روده بوده است خاطرنشان کرد: امروزه این بیماری در سمت راست روده نیز دیده می شود و باید در معاینات تمام سطح روده ی بزرگ، توسط متخصص گوارش آندوسکوپی شود.

این فوق تخصص گوارش با بیان اینکه علایم سرطان به دو گونه ی متفاوت است گفت: اگر سلول های سرطانی در قسمت چپ ایجاد شود فرد اغلب خون ریزی و یبوست و احساس عدم تخلیه کامل روده داشته و در قسمت راست اغلب کم خونی و فقر آهن را به همراه دارد.

اين متخصص با تاكيد بر اینکه کم خونی در مردان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و احتمال خطر ابتلا به سرطان روده را بالا می برد افزود: عارضه ی کم خونی در زنان ممکن است به دلایل زایمان و قاعدگی ایجاد شود ولی در مردان باید جدی تر تلقی و در صورت بروز به متخصص مراجعه شود.

قدیمی با اشاره به پیشرفت دستگاه های آندوسکوپی گفت: دستگاه های جدید که قادر به بررسی انتهای روده و توانایی نمونه برداری از تمام ضایعات سطح روده را دارد، عامل پیشرفت بهبود بسیاری از افراد مبتلا به سرطان روده است.

وی در پایان در خصوص راه های پیشگیری گفت: رژیم غذایی صحیح، استفاده از سبزی، میوه تازه و پرهیز از غذاهای چرب، فست فود و مواد کنسرو شده از مهم ترین نکات پیشگیری از این بیماری است.



تاريخ : سه شنبه 9 ارديبهشت 1393 | 18:59 | نویسنده : stAr |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.