عوارض مصرف کراتین در بدنسازی

 

کراتین در بدن چه می‌کند ؟
تحقیقات نشان دادند كه مكمل كراتین باعث می‌شود كه مولكول كراتین در داخل عضلات به دام بیفتد و از ترشح كراتین در ادرار جلوگیری می‌كند.امروزه، کراتین منوهیدرات به عنوان یک ماده مکمل خوراکی طبیعی به صورت روزافزون توسط ورزشکاران در رشته های مختلف استفاده می‌شود.اولین موج استفاده از کراتین در آمریکا در سال 1992 شروع شد. هنگامی‌که هریس و همکارانش نشان دادند که مکمل کراتین در مقادیر بالا، باعث افزایش مقدار کراتین موجود در عضلات اسکلتی به مقدار 20 درصد شود.


این یافته توسط مجلات منتشر شد که " کراتین " یک نوع پروتئین است که در بدن یافت می‌شود و در عضلات اسکلتی، با غلظت بالا وجود دارد، این مولکول برای ایجاد انرژی در چرخه آ. ت. پ حیاتی است و ... هنگامی‌که آ.ت.پ یا آدنوزین‌تری فسفات توسط آنزیم کراتین کیناز به آ. د. پ یا آدنوزین منوفسفات تجزیه می‌شود. انرژی تولید می‌شود و پس از آن، سطح کراتین فسفات در عضله کاهش می‌یابد. ( چون آ.د.پ با گرفتن یک فسفات از کراتین فسفات، دوباره به آ.ت.پ تبدیل می‌شود ) با افزایش سطح کراتین در عضله، انرژی بیشتری در عضله آزاد می‌شود.آیا کراتین فقط در عضلات اسکلتی وجود دارد و فقط بر روی آنها موثر است ؟
کراتین در عضله قلب، عضلات صاف ( جدار روده ها، حالب و...)، اسپرم‌ها و در بافت طبیعی مغز، چشم و اعصاب وجود دارد. آیا می‌توان عملکرد تمام این دستگاه ها را به سادگی عملکرد عضله اندازه‌گیری کرد و آیا کراتین به آنها آسیبی نمی‌زند ؟

البته در حدود 95 درصد کراتین در داخل عضلات اسکلتی وجود دارد. در سال 1997 در یک مطالعه " گرین هالف " نشان داد که افزایش کراتین در عضلات باعث افزایش ترشح کراتین در ادرار توسط کلیه می‌شود و سطح کراتین در پلاسما کاهش می‌یابد.

 

عوارض مصرف کراتین در بدنسازی + عکس


كراتین چه عوارضی دارد ؟
تحقیقات نشان دادند كه مكمل كراتین باعث می‌شود كه مولكول كراتین در داخل عضلات به دام بیفتد و از ترشح كراتین در ادرار جلوگیری می‌كند. همانطور كه گفتیم، كراتینین محصول نهایی كراتین در بدن است كه از طریق ادرار از بدن دفع می شود. افزایش مكمل كراتین، باعث افزایش كراتینین در خون می شود.
ترشح كراتینین به عنوان یك شاخص عملكرد درست كلیه استفاده می شود. جالب است كه بدانید افزایش كراتینین در خون، در نارسایی كلیه نیز اتفاق می‌افتد كه در بیشتر موارد در مراحل پیشرفته نیاز به پیوند كلیه می‌باشد.البته به جز موارد گفته شده، در كمبود آب شدید در بدن نیز كراتینین افزایش می یابد.


به عبارت دیگر، ورزشكارانی كه از مكمل كراتین استفاده می كنند، و نیاز به كاهش وزن شدید در كوتاه مدت دارند، و برای كاهش وزن از كاهش میزان آب بدن استفاده می كنند ( كه این روش هم بسیار مخاطره‌آمیز بوده و ممكن است عوارض جبران ناپذیری در بدن داشته‌باشد )، چند برابر بیشتر كلیه خود را در معرض خطر قرار می دهند چون به زبان ساده، این كار باعث جمع شدن مواد سمی در كلیه می شود و این مواد سلولهای كلیه را از بین می برند. از بین رفتن سلولهای كلیه، این سلولها نمی توانند به صورت كامل ترمیم شوند. با"جف ریز " در اثر اختلال عملكرد قلب و كلیه از دنیا رفت.

حال باید پرسید آیا كراتین مسئول مرگ این ورزشكار جوان بوده است ؟ باید در جواب گفت، بله، به طور قطع.

 

عوارض مصرف کراتین در بدنسازی + عکس

 

اما شاید شما هم اثر سریع كراتین را در باشگاه‌های بدنسازی دیده باشید، پس از استفاده از این مكمل شكل عضلات به سرعت تغییر می‌كند آیا این افزایش حجم ناشی از بزرگ شدن سلولهای عضلات است ؟

در جواب باید گفت كه ساخته‌شدن بیشتر پروتئین‌ها در بدن نیازمند روزها و اكثرا، حداقل دو هفته زمان است پس این امكان پذیر نیست كه با یك تمرین بدنسازی و استفاده از این مكمل پروتئین عضلات چند برابر شود. این افزایش ناگهانی حجم در كوتاه مدت بیشتر مربوط به تورم سلولهای عضلانی است.
هر سلولی در بدن از نظر كنترل آب و املاح درون خود، دارای یك تعادل است. با افزایش ناگهانی میزان كراتین در سلول عضلانی، این سلول برای حفظ تعادل خود مجبور است میزان زیادی آب جذب كند و به همین علت افزایش حجم می‌دهد. اما این حجم اضافی در واقع آب است.
نكته دیگر اینكه، پس از یك تمرین سنگین بدنسازی، برخی از سلولهای عضلانی دچار اسپاسم یا گرفتگی می‌شوند و این گرفتگی، باعث سفتی و افزایش حجم ظاهری می‌شود.
البته اگر واقع بین باشیم، بر اساس بسیاری از تحقیقات، مكمل كراتین ( در طولانی مدت ) باعث افزایش میزان قدرت، استقامت و انر‍‍ژی عضلات می شود. این خود بستگی به نوع و برنامه استفاده از كراتین دارد.

 

اما به چه قیمتی ؟

(1) بر اساس تحقیق انجام شده كراتین اثری بر روی میزان چربی در بدن ندارد.
(2) به جز موارد گفته شده كراتین در یك مورد دیگر باعث مرگ یك ورزشكار شده است.


اخطار
سایر عوارض كراتین به صورت خلاصه عبارتند از :

افزایش وزن، كرامپ ( درد ) عضلانی، كشیدگی عضلات، ناراحتی معده، اسهال، سرگیجه، افزایش فشار خون، اختلال عملكرد كلیه، اختلال عملكرد كبد.
كراتین نباید در كسانی كه بیماری كلیوی، بیماری كبدی و بیماری فشار خون دارند استفاده شود.


كراتین می تواند باعث ایجاد سرطان شود :
كراتین با بسیاری از داروها تداخل دارد و اگر از دارویی استفاده می‌كنید حتما با پزشك خود درمیان بگذارید،داروهایی مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (آسپیرین، استامینوفن، ایندومتاسین، ناپروكسن، دیكلوفناك، ... ،‌ سایمیتیدین، پسودوافدرین، ...)

 

عوارض مصرف کراتین در بدنسازی + عکس


بحث نهایی :
باید گفت كه تحقیقات بر روی كراتین همچنان ادامه دارد.
-هیچ دانشمندی نمی‌تواند بگوید كراتین یك مكمل بی خطر است و با هر میزان و به هر شكلی كه استفاده شود هیچ عارضه‌ای ندارد.
( چیزی كه متاسفانه در برخی از سایت‌ها توسط افرادی بی‌مسئولیت، بی‌اطلاع و شاید سودجو گفته می‌شود. شما نباید از فروشنده كراتین انتظار داشته‌باشید كه به شما بگوید این مكمل ممكن است شما را بكشد.)
-كراتین شاید به صورت طبیعی در عضله وجود داشته‌باشد ولی مكمل كراتین با روشهای شیمیایی تهیه شده‌است.


-به یاد داشته‌باشید تا زمانی كه كلیه یك انسان هفتاد درصد توان و كارایی خود را از دست ندهد، هیچ علائمی از بیماری كلیوی ظاهر نمی شود. پس اگر قرار باشد كراتین به كلیه شما آسیب بزند علائم این آسیب شاید سالها بعد بروز كند.


(چون با هر سال افزایش سن به صورت طبیعی مقداری از كارایی كلیه ما كم می شود، البته به مقدار بسیار ناچیز كه در شرایط معمول بدون علامت است. اما اگر ما این تعادل را با مصرف كراتین برهم بزنیم. ....)
-اگر شما مایلید كه مكمل طبیعی كراتین، استفاده كنید بهتر است ماهیچه بخورید.
-اگر خواستید هر مكملی را استفاده كنید باید از تمام عوارض آن اطلاع داشته‌باشید و از منابع علمی و معتبر، این اطلاعات را دریافت نمایید.



تاريخ : یک شنبه 24 فروردين 1393 | 15:18 | نویسنده : stAr |

دانشمندان ارتباط بین رشد مغزی و ژن سرطان پستان را به خوبی شناخته شده اند که زنان با جهش ژن BRCA1، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان هستند.

به گزارش ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، در حال حاضر، محققان آزمایشگاه ژنتیک سالک ( Salk ) در لاجولا ( La Jolla)  ارتباط بین رشد مغزی و ژن BRCA1 را کشف کرده اند.

این تیم تحقیقاتی، از جمله “ایندر ورما” از آزمایشگاه ژنتیک در سالک که به تازگی یافته های خود را در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر نموده اند، در مطالعه خود، نشان دادند که ژن BRCA1 نقش مهمی در رشد صحیح مغز دارد و جهش این ژن، ممکن است سبب تشنج مغزی شود.

به نقل از سایت Medical News Today، به گفته محققان، برخی از زنان که به علت جهش ژن BRCA1، به سرطان پستان مبتلا می شوند به طور ژنتیکی مستعد ابتلا به تشنج مغزی هستند.

محققان می گویند: این یافته ها نه تنها می تواند منجر به درک بهتر از آسیب عصبی در برخی از افراد که در معرض خطر بالاتری از ابتلا به سرطان پستان هستند شود، همچنین می تواند به درک بهتری از تکامل مغز کمک کند.

حذف ژن BRCA1، منجر به کاهش رشد مغزی می شود

برای رسیدن به این یافته ها، این تیم تحقیقاتی برای اولین بار ژن BRCA1 را در سلول های بنیادی عصبی حذف نمودند که این امر به عدم توسعه نواحی خاصی از مغز منجر شد.

آنها دریافتند که با حذف این ژن، قشر مغز تنها در دو لایه رشد می کند (در حالی که قشر مغزبه طور طبیعی در شش لایه رشد دارد) بلکه مخچه هم که اغلب از چند لایه ساخته شده است، در این مورد، تقریبا به طور کامل صاف بود. این منطقه از مغز که پردازش اطلاعات، بو، لامسه و بویایی را توسعه می دهد، در این جهش ژنی به شدت دچار بی نظمی می شود.

علاوه بر این، محققان دریافتند که سلول های عصبی مدت کوتاهی پس از رشد از بین می روند و آنهایی که باقی می مانند، غیر طبیعی بودند.

این تیم تحقیقاتی مشاهده نمود هنگامی که ژن BRCA1 در مدل موش حذف شد، رشد غیر طبیعی مغز و متعاقب آن اختلال در تعادل، مهارت های حرکتی و دیگر وظایف اصلی آن بوجود آمد.

نقش حیاتی (ژن BRCA1) در سازماندهی سلول های عصبی

در توضیح اینکه چرا حذف ژن BRCA1 این اثر را دارد، محققان به مطالعه قبلی اشاره می کنند که در آن دریافتند که حذف ژن BRCA1، سلول های بنیادی را در مسیر لوله عصبی حذف می کند و منجر به ایحاد آسیب مغزی می شود. وقتی که DNA به شکل صحیح کدگذاری نمی شود، پروتئین ها در ژن BRCA1، با پروتئین های دیگری جایگزین می شوند.

محققان در این مطالعه جدید بر اساس این اطلاعات، دریافتند که بدون پروتئین های محافظ ژن BRCA1، رشته DNA شکسته باقی می ماند. این باعث ایجاد یک مولکول به نام کیناز ATM شده و منجر به از بین رفتن سلولی به نام p53 می شود.

به گفته محققان، این مسیر در تحقیقات سرطان مهم است و به آنها در پیشگیری از تکرار تشکیل آسیب سلولی کمک می کند.

وقتی که دو ژن BRCA1 و پروتئین p53 حذف شدند، سلول های عصبی مغز، رشد خود را به میزان طبیعی بازیافتند. با این حال، محققان دریافتند که سلول های عصبی هنوز آشفته شده و مسیر اشتباه را طی می کردند.

از این رو، محققان فرض کردند که ژن BRCA1 نقشی در موقعیت سلول های عصبی ندارد. آنها بر این باورند که ژن به عنوان یک لنگر برای سانترومر از DNA عمل ​​می کند که بازوی کروموزومی آن برای جایگزینی کروموزوم مورد نیاز است. این یافته های جدید منجر به یافتن راهی برای رشد و هدایت این سازمان از لایه های مغز به رشد طبیعی می شود.

محققان می گویند: به نظر می رسد ژن BRCA1 برای تنظیم سانترومر در DNA عمل کرده که برای درک بهتری از تکامل مغز پستانداران به مطالعات بیشتر ژنی نیاز است. 

به گفته ی محققان این یافته ها بیانگر این است که چرا برخی از بیماران مبتلا به سرطان پستان، تشنج مغزی را تجربه می کنند و می تواند به شناسایی و درمان افراد در معرض خطر بالاتر ابتلا به سرطان پستان که ممکن است مستعد تشنج نیز باشند، منجر شود.

به تازگی در اوایل سال جاری گزارش شده است، اخبار پزشکی امروز، در یک مطالعه نشان می دهد که باید در زنان جوان با جهش BRCA1، تخمدان برای کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان برداشته شود.

این پژوهش در نشریه Science، ژانویه 2014 منتشر شده است.



تاريخ : یک شنبه 24 فروردين 1393 | 15:7 | نویسنده : stAr |

یک جراح و متخصص کلیه با بیان اینکه وجود خون در ادرار بدون درد و سوزش از شایعترین علامت ابتلا به سرطان مثانه است گفت: افراد سیگاری و استفاده کنندگان قلیان، چهار برابر بیشتر دچار سرطان مثانه می شوند.

دکتر جواد نصیری در گفتگو با خبرنگار ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه دود قلیان خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می دهد گفت: ترک سیگار خطر ابتلا به سرطان مثانه را کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه  67 سالگی  و بالاتر شایعترین سن ابتلا به سرطان مثانه است گفت: بدخیم بودن سرطان مثانه در سنین بالا افزایش پیدا می کند و تنها یک درصد افراد، کمتر از 35 سال دچار سرطان مثانه می شوند.

این جراح و متخصص کلیه با اشاره به اینکه شغل هایی مانند رنگ رزها، نقاش ها، کارگران چرم سازی به علت اینکه در معرض مواد شیمیایی قرار دارند، میزان ابتلا به سرطان مثانه افزایش می یابد گفت: برای جلوگیری از بروز سرطان مثانه در افرادی که با مواد شیمیایی سروکار دارند باید هنگام کار با مواد شیمیایی از ماسک استفاده شود.

نصیری با بیان اینکه خشکشویی و کاغذ سازی نیز [جزو مشاغلی است که سرطان مثانه را تشدید می کند گفت: برای پیشگیری از تشدید سرطان مثانه شاغلین این حرف باید از عوامل محرک محیطی دوری کنند.

این متخصص و جراح کلیه با تاکید بر اینکه رژیم غذایی پرچرب احتمال ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می دهد اظهار داشت: مصرف خود سرانه مسکن ها موجب بروز سرطان مثانه می شود.

وی وجود خون در ادرار را شایع ترین علامت احتمال  ابتلا به سرطان مثانه دانست و گفت: اغلب این خون ریزی بدون درد و سوزش  است که می تواند مداوم یا متناوب باشد.

نصیری با بیان اینکه حتی مشاهده یک نوبت خون در ادرار نیاز به بررسی دارد گفت: افراد باید با مشاهده خون در ادرار هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنند.

این متخصص و جراح کلیه تکرر ادرار را از دیگر علائم ابتلا به سرطان مثانه دانست و گفت: افزایش مصرف آب به شسته شدن موادی که باعث ایجاد سرطان مثانه می شود کمک می کند.



تاريخ : یک شنبه 24 فروردين 1393 | 15:6 | نویسنده : stAr |

یک جراح و متخصص زنان با بیان اینکه که افرادی که زمینه فامیلی ابتلا به واریس دارند باید از مصرف قرص‌های ضدبارداری خودداری کنند گفت: مصرف قرص‌های استروژن و پروژسترون موجب بیشتر لخته شدن خون در بدن شده، قرص های ضد بارداری، بیماری واریس را تشدید می کند.

دکتر طاهره افتخار در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه که زنان بیش از مردان مستعد ابتلا به واریس هستند گفت: بارداری، سابقه خانوادگی، سرپا ایستادن‌های طولانی، وزن زیاد، افزایش سن و استفاده از داروهای هورمونی از عوامل ابتلا به واریس محسوب می‌شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه این عارضه ظاهری نامناسب دارد و به صورت برجستگی های طنابی شکل بنفش در زیر پوست ایجاد می شود و بیشتر اندام تحتانی را درگیر می کند گفت: به مرور زمان بیمار احساس درد در ناحیه ساق پا می کند که با بالا نگه داشتن پاها، این درد از بین می رود.

وی افزود: در مراحل پیشرفته تورم ناحیه مچ پا، بدنبال ایستادن و طولانی و تغییر رنگ پوست ناحیه ساق پا به صورت لکه های قهوه ای و سیاه رنگ تظاهر می کند.

آمبولی ریه، کشنده ترین عارضه بیماری واریس

دکتر طاهره افتخار با تاکید بر اینکه راهی برای درمان بیماری واریس وجود ندارد اما  با رعایت برخی نکات می توان احتمال ابتلا به آن را کاهش داد، افزود: پیاده روی و ورزش کردن به طور مداوم نه تنها جریان خون را در پاها بهبود می دهد و از پیشرفت و بدتر شدن سیاهرگ های واریسی جلوگیری می کند بلکه فشار خون بالا را کاهش می دهد و سیستم گردش خون کل بدن را تقویت می کند.

این متخصص زنان تناسب اندام و استفاده از رژیم غذایی را یکی دیگر از راه های مهم در کاهش بروز واریس دانست و گفت: اضافه وزن باعث می شود که فشار زیادی روی پاها و سیستم گردش خون بدن وارد شود و خطر ابتلا به واریس را افزایش دهد که با استفاده از رژیم غذایی سالم افرادی که اضافه وزن دارند نه تنها می توانند وزن مناسبی به دست آورند بلکه می توانند خطر مبتلا شدن به این بیماری را کاهش دهنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران پوشیدن جوراب سفت و مخصوص واریس، صحیح نشستن، و نپوشیدن شلوار و دامن تنگ را از دیگر راهکار های کاهش واریس دانست و در پایان اظهار داشت: بعضی از افراد حتی با داشتن وزن مناسب هم مستعد ابتلا به واریس هستند که در این موارد توصیه می شود افراد وزن بدن را حفظ کنند و با مراجعه به پزشک متخصص در مورد سایر را ه های کاهش خطر ابتلا به واریس مشورت کنند.



تاريخ : یک شنبه 24 فروردين 1393 | 15:6 | نویسنده : stAr |

محققان موسسه تحقیقات ایمونولوژی دانشگاه لویولا در، می وود (Maywood) با انجام یک مطالعه جدید، تاثیر مصرف الکل در طولانی تر شدن التیام زخم را مورد بررسی قرار داده اند. 

به گزارش ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، این تحقیق تجربی و کلینیکی به بررسی علت طولانی شدن التیام زخم در مجروحانی که مشروبات الکلی مصرف نموده اند، پرداخته است. 

یه گفته ی محققان، 20 تا 40 درصد بیماران امریکایی که در بیمارستان بستری می شوند، وابستگی به الکل یا سوء استفاده از الکل را دارند.

به نقل از سایت Medical NewsToday، یکی از مشکلات اصلی آسیب دیدگان حوادث رانندگی، تیراندازی و یا آتش سوزی، تعاملات الکل و زخم تحت درمان بیماران است که منجر به عفونت محل جراحی می شود.

افزایش عفونت محل عمل جراحی باعث طولانی شدن مدت بستری بیماران به میزان دو برابر عادی می شود. همچنین نرخ بالاتری از پذیرش مجدد مشاهده شده است که به  دو برابر احتمال مرگ در بیماران بستری می انجامد.

محققان بیماریهای عفونی، موسسه تحقیقات ایمونولوژی و سیستم بهداشتی دانشگاه لویولا در Maywood، برای اولین بار به ارائه یک توضیح برای اینکه چرا روند زخم در این بیماران بهبودی طولانی تر  می شود، پرداخته اند.

محققان با استفاده از یک مدل آزمایشگاهی یک الگوی معمول از نوشیدن مشروبات الکلی را 3 روز پس از قرار گرفتن در معرض الکل و پس از 4 روز بدون مصرف الکل مشاهده نموده اند.

محققان کشف کردند که نوشیدن مشروبات الکلی، یک نوع از سلول های سفید خون به نام ماکروفاژ را کاهش می دهد. کار ماکروفاژها این است که موجب حفاظت زخم در برابر باکتری و گرد و غبار موجود در محیط شده و مانع از بروز عفونت می شود.

نولید پروتئین در ماکروفاژها در افرادی که در معرض الکل قرار می گیرند، دچار اختلال در تولید یک پروتئین شده و تعداد آنها کاهش می یابد. این پروتئین به نام ماکروفاژ التهابی پروتئین 1 آلفا، و یا MIP-1α است.

همچنین MIP-1α، تولید پروتئین دیگر به نام کرامپ  "CRAMP" را بر عهده دارد که موجب تولید پپتید ضد میکروبی می کند. 

محققان می گویند: این اثرات به احتمال زیاد، به بسته شدن زخم و تاخیر یا کاهش میزان عفونت کمک می کند.

به تازگی گزارش اخبار پزشکی امروز، در یک تجزیه و تحلیل از موسسه ملی سوء استفاده از الکل و الکسیم (NIAAA)، حاکی از این است که سالیانه در حدود 5000 نفر از جوانان آمریکایی با سن کمتر از 21، به علت حوادث، قتل و خودکشی های ناشی از مصرف الکل جان خود را از دست می دهند.

نتیجه این پژوهش در شماره آوریل 2014، نشریه ایمونولوژی منتشر شده است.

 



تاريخ : یک شنبه 24 فروردين 1393 | 15:4 | نویسنده : stAr |

محققان دانشگاه مک‌گیل به رهبری یک دانشمند ایرانی به تازگی دریافته‌اند آنفلوآنزا دارای یک پاشنه آشیل است.

 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بر اساس یافته‌های حاصل، دارویی که مولکولی موسوم به (prostaglandin E2 (PGE2 را مهار می‌کند، نرخ بقای ویروسی را در موش‌های آلوده به دوز مرگبار ویروس آنفلوآنزای H1N1 افزایش می‌دهد.

 

مازیار دیوانگاهی، رهبر ارشد این مطالعه از دانشگاه مک‌گیل، مدعی است داروهایی که گذرگاه‌های PGE2 را هدف قرار می‌دهند، پیش‌تر طراحی و روی حیوانات آزمایش شده‌اند، بنابراین، یافته‌های جدید دارای پتانسیلی عالی در حوزه بالینی نه تنها برای درمان آنفلوآنزا، بلکه دیگر عفونت‌های تنفسی ویروسی خواهد بود که با گذرگاه‌های ایمنی مشابه، تعامل دارند.

 

در مطالعه جدید، دیوانگاهی و تیم علمی‌اش دریافتند موش‌هایی که از لحاظ ژنتیکی طوری مهندسی شده‌ بودند که فاقد PGE2 باشند، واکنش‌های ایمنی بیشتر، سطوح ویروسی پایین‌تر در ریه‌ها و نرخ بقای بیشتری را پس از عفونی‌شدن با دوز مرگبار ویروس آنفلوآنزای H1N1 در مقایسه با موش‌های عفونی نشان دادند که از لحاظ ژنتیکی اصلاح نشده بودند.

 

همچنین، موش‌هایی که با ترکیبی درمان شدند که PGE2 را مهار می‌کند، ایمنی ضدویروسی و نرخ‌ بقای بیشتری را به هنگام عفونت با دوز مرگبار این ویروس‌ آنفلوآنزا در مقایسه با موش‌های درمان‌نشده از خود بروز دادند.

 

جزئیات این مطالعه در مجله Cell Press منتشر شد.



تاريخ : یک شنبه 24 فروردين 1393 | 15:1 | نویسنده : stAr |

نتایج یک بررسی تازه حاکی از آن است که نوجوانان دارای اضافه وزن که دو بــرابـــر همسالان خود دارای وزن طبیـعی هستنــد در سنین بالاتر به سرطان مری دچـار می‌شوند.

به گزارش ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این بررسی مشخص شده است که وضع پایین‌تر اجتماعی اقتصادی و نیز مهاجرت از کشورهای پرخطرتر از عوامل تعیین‌کننده‌ی مهم سرطان معده است.

به نقل از سایت Science Daily، در بسیاری از کشورهای توسعه یافته درحدود سن 17سالگی برای آنکه مشخص شود افراد مناسب خدمت نظام هستند، انجام معاینات طبی اجباری  است. در یک مرکز طبی براساس داده‌های این معاینات یک بررسی انجام شده است.

پژوهشگران میزان شاخص توده‌ی بدنی (BMI) یک میلیون مرد نوجوان را از 1967 تا 2005 اندازه‌گیری کردند و با بررسی این ارقام و تعداد موارد ثبت شده‌ی سرطان درکشور، شناسایی شد کدام شرکت‌کننده‌ بعدها به سرطان مبتلا شده است.

این تحقیق موردی از ثبت قابل اعتماد سرطان‌های گزارش شده است زیرا در این کشور گزارش نوع تومور از سال1982 اجباری است. این شرکت‌کنندگان از 2.5 تا قریب 40 سال پیگیری شدند و متوسط دوره‌ی پیگیری 18.8سال بود.

در این بررسی مشخص شده در عین حال که چاقی بزرگسالان با افزایش احتمال ایجاد سرطان مری ارتباط مشخص دارد ولی تاکنون پیوند میان چاقی جوانان و این نوع سرطان کندوکاو نشده است.

پژوهشگران از یافتن این نکته در شگفت شده‌اند که رویدادها و به ‌ویژه وزن و وضعیت‌اجتماعی اقتصادی تا سن 17 ‌سالگی چگونه ممکن ‌است بر ایجاد سرطان در دهه‌های بعد تاثیرگذار باشد.

نتایج این پژوهش ثابت‌ کرده است در نوجوانان دارای اضافه وزن احتمال ایجاد سرطان مری 2.1 ‌برابر می‌شود و در نوجوانان طبقه‌ی ‌اجتماعی اقتصادی پایین، احتمال ایجاد سرطان معده از نوع روده‌یی 2.2 ‌برابر می‌شود.

به گفته ی محققان در آن عده که 9 سال یا کمتر تحصیل کرده بودند افزایش احتمال بروز این نوع سرطان 1.9 ‌برابر بود. همچنین در مهاجران متولد شده در آسیا و کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی، احتمال ایجاد سرطان معده بیشتر بود (به‌ترتیب 3 ‌و 2.28 برابر).

در بررسی‌ حاضر مهاجرت در 19 سالگی اتفاق افتاده بود ولی جالب ‌توجه آنکه تأثیر آن بر ‌ایجاد بعدی سرطان ادامه داشت.

پژوهشگران اظهار داشته‌اند که این تفاوت‌ها را می‌توان با نقش جیره‌ی‌ غذایی (به‌ویژه مصرف نمک) و استفاده از سیگار توجیه کرد که هر دو مورد در ایجاد سرطان معده تأثیر دارند.

محققان معتقدند احتمال دارد نوجوانان دارای اضافه وزن و چاق، به علت ریفلاکسی که در سراسر عمر دچارند بیشتر مستعد ابتلا به سرطان مری هستند. همچنین برخورداری از وضع اجتماعی اقتصادی پایین‌تر در کودکی، دارای تأثیر فراوان بر میزان شیوع سرطان معده در بزرگسالان است.

طبق ارقام به دست آمده از سنجش 2007‌ تا‌ 2008 انستیتو ملی سرطان آمریکا، 68 درصد بالغان آمریکایی‌ 20‌ساله یا بالاتر دارای اضافه وزن یا دچار چاقی هستند. این رقم برای کودکان نیز زنگ خطر تلقی می‌شود زیرا 17درصد کودکان و افراد جوان 2 تا 19 ‌ساله دچار چاقی هستنـد و چاقی در 40 سالگــی و بالاتر به علت افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلـب و عــروق خطرناک است.

 



تاريخ : پنج شنبه 14 فروردين 1393 | 15:57 | نویسنده : stAr |

یک دکترای تغذیه با اشاره به لزوم رعایت تعادل در مصرف میوه ها در ایام نوروز گفت: مصرف 2 تا 5 واحد میوه نیاز روزانه بدن به ویتامین ها را تامین می کند ولی مصرف بیش از این مقدار موجب افزایش وزن می شود.

دکتر مسعود کیمیاگر در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه برای حفظ تعادل وزن میوه ها باید در حد اعتدال مصرف شوند گفت: در صورتی که فردی مراقب وزن خود است باید در مصرف میوه ها نیز افراط نکند.

وی با اشاره به اینکه گاهی افراد تصور می کنند مصرف میوه ی زیاد باعث چاقی نمی شود گفت: مصرف قند از هر منبعی که باشد باعث اضافه وزن می شود.

این دکترای تغذیه یادآور شد: در ایام نوروز و شرکت در مهمانی ها در مواردی که اصرار بر مصرف میوه می شود مصرف یک عدد خیار مجاز است زیرا هر خیار دارای 15 کالری است.

کیمیاگر با تاکید بر اینکه مصرف 500 تا 600 گرم میوه در روز بلامانع است گفت: این مقدار بر حسب اندازه ی میوه حدود 2 تا 5 واحد می شود.

وی تصریح کرد: مصرف حداکثر میوه ی مجاز این مزیت را دارد که بعضی از ویتامین ها مانند کاروتن (پیش ساز ویتامین A)، در کبد ذخیره می شود.

کیمیاگر با اشاره به اینکه کبد وظیفه شارژ بدن را بر عهده دارد گفت: در صورتی که مقدار لازم این ویتامین حتی تا چند ماه به بدن نرسد، بدن قادر است از ذخایر کبدی استفاده کند.



تاريخ : جمعه 1 فروردين 1393 | 13:10 | نویسنده : stAr |

یک جراح و متخصص زنان با اشاره به اینکه عفونت قارچی شایعترین مشکل زنان هنگام سفر است گفت: برای پیشگیری از این بیماری باید در طول سفر لباسی راحت و آزاد بر تن داشت.

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی در گفتگو با خبرنگار ايسنا منطقه دانشگاه علوم پزشكي تهران با بیان اینکه عفونت قارچی (کاندیدیایی) شایع ترین مشکلی است که در طول سفر بروز می کند گفت: اغلب زنان هنگام سفر به این عارضه دچار می شوند که گاه علایم آن غیرقابل تحمل است.

وی با تاکید بر اهمیت استفاده از لباس زیر نخی در پیشگیری از این مشکل گفت: زنان به ویژه در هنگام سفر باید حتی الامکان از لباس های راحت استفاده کرده و از پوشیدن شلوارهای تنگ و چسبان پرهیز نمایند.

هاشمیان نایینی در خصوص علایم این بیماری گفت: خارش و قرمزی بارزترین علامت عفونت های قارچی است. واژینیت زمانی بروز می‌کند که بعضی عوامل درونی یا بیرونی سبب تغییر محیط واژن شده و به رشد بیش ‌از حد یک قارچ میکروسکوپی بیانجامد که در غالب موارد کاندیدا البیکانس است.

وی تصریح کرد: خشک نگه داشتن ناحیه تناسلی مهمترین نکته در پیشگیری از عفونت قارچی است. زنان در هنگام سفر می توانند با استفاده از حرارت سشوآر ناحیه تناسلی را به طور کامل خشک کنند. استفاده از این روش به کوتاه شدن طول مدت بیماری نیز کمک می کند.

هاشمیان نایینی افزود: می توان از کرم واژینال میکونازول (miconazole) و کلوتریمازول (clotrimazole) برای درمان این مشکل استفاده کرد.

وی در پایان گفت: استفاده خودسرانه از این داروها در طول سفر و در صورت عدم دسترسی به پزشک بلامانع است.



تاريخ : جمعه 1 فروردين 1393 | 13:9 | نویسنده : stAr |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.