دکتر حسین کرمی گفت: سنگ کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در ایران است که باعث احساس درد شدید کلیه‌ها به علت حرکت سنگ کلیه به لوله حالب در افراد می‌شود. درد سنگ کلیه به سلطان دردها مشهور بوده و حتی از درد زایمان نیز شدید‌تر است.

وی ادامه داد: رژیم غذایی پرپروتئین، نوشیدن کم آب، مصرف زیاد نمک و تشکیل سنگ کلیه می‌تواند باعث تشکیل سنگ کلیه در بدن افراد شود.

این متخصص جراحی کلیه آب و هوای گرم و مرطوب و تعریق زیاد بدن را از علل دیگر تشکیل سنگ کلیه عنوان کرد و افزود: کم تحرکی طولانی مدت، وجود انسداد طول کشیده در مسیر کلیه ها نیز می‌تواند به سنگ کلیه منجر شود.

دکتر کرمی در رابطه با تشخیص سنگ در کلیه افراد گفت : ساده ترین راه تشخیص سنگ در کلیه ها انجام سونوگرافی است و تنها در صورت نیاز عکس رنگی یا IVP توسط پزشک انجام می شود.

این متخصص جراحی کلیه با بیان این که درمان سنگهای کلیه بر اساس اندازه آنها فرق می کند، اظهار داشت: سنگ‌هایی که حالت شن ریزه دارد و اندازه آنها کمتر از 6 میلی متر است، خود بخود دفع می شوند و از بین بردن آن نیاز به هیچ اقدام درمانی ندارند.

وی ادامه داد : این در صورتی است که سنگ‌ها در مسیر کلیه‌ها انسدادی وجود نداشته باشد و در این شرایط با مصرف مایعات زیاد، ورزش و تحرکات بدنی دفع خواهد شد.

کرمی در ادامه عنوان کرد: اگر اندازه سنگ، بیش از 6 میلیمتر و زیر 1 سانت باشد، بهترین درمان آن انجام سنگ شکنی بیرون اندامی است که در ان بیمار حداکثر به مدت 3 جلسه و هر جلسه 15 دقیقه در زیر دستگاه سنگ شکنی می‌خوابد و با تاباندن امواج سنگ شکنی به محل سنگ در کلیه و بدون نیاز به بیهوشی سنگ بیمار خرد می شود.

یک متخصص جراحی کلیه با اشاره به این که با انجام عمل آندوسکوپی کلیه، سنگهای بزرگ کلیه با این روش بدون شکاف جراحی یک وجبی در پهلوها و تنها از یک بخیه قابل درمان است ، افزود: در این روش با عبور دوربین به داخل کلیه سنگ مستقیماً توسط پزشک مشخص و با استفاده از لیزر و یا امواج سونوگرافی سنگ را خرد کرده و از کلیه ها خارج می‌کنیم و جهت تعیین نوع سنگ به آزمایشگاه فرستاده می شود.

 

افکارنیوز



تاريخ : جمعه 25 بهمن 1392 | 20:39 | نویسنده : stAr |

محققان دانشگاه و انستیتو تکنولوژی رویال ملبورن موفق به تولید ترکیب امیدبخشی برای درمان سرطان شدند.

 

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه اصفهان، در این تحقیق محصول دریایی طبیعی و شگفت‌انگیزی به نام «Salicylihalamid» تولید شده که از اسفنجی موسوم به «Halicona» مشتق شده است؛ این نوع اسفنج در خلیج فارس نیز موجود است.

 

«Salicylihalamide A» یک سیتوتوکسیک یا به عبارتی سمی است که سلول‌ها را از بین می‌برد و نوعی سد دفاعی را برای اسفنج دریایی فراهم می‌آورد.

 

طی این پژوهش محققان با سنتز مواد شیمیایی در آزمایشگاه، مولکول‌های «Aza_salicylhalamide» را به وجود آورده و سپس آنها را در معرض خطوط سلولی سرطان لوسمی (سرطان خون) قرار دادند و مشاهده کردند که این ترکیب اثرات ضد تکثیری را بر این مولکول‌ها بر جای می‌گذارد.

 

این ترکیب نقش فعالی را در مبارزه با انواع متفاوت سرطان و به ویژه علیه سرطان لوسمی پرومیلوسیتیک بر جای گذاشته است.

 

محققان می‌گویند این ترکیب در قالب یک تناوب مولکولی کوتاه ایجاد شده و همین خاصیت این اجازه را به تولیدکنندگان دارو می‌دهد تا حجم وسیعی از این ترکیب را ایجاد کنند.



تاريخ : دو شنبه 21 بهمن 1392 | 21:29 | نویسنده : stAr |

پژوهشی که به عقیده نویسندگان آن یکی از جامع‌ترین پژوهش‌ها درباره علل داشتن کابوس‌های مختلف است، دیدگاه جدیدی در خصوص وحشت‌هایی ارائه داده است که بر خواب شبانه افراد سایه می‌افکند.

 

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، روانشناسان دانشگاه مونترال که این تحقیق را انجام داده‌اند، بر این باورند که نوعی گسست جنسیتی در گوشه‌های تاریک ذهن‌های ناخودآگاه افراد وجود دارد.

 

در این پژوهش، 572 شرکت‌کننده، خاطراتی را در مورد 10 هزار رویا نوشته بودند و مشخص شد که زنان و مردان به شکل‌های مختلف در خواب آزار می‌بینند و دچار وحشت می‌شوند.

 

بر اساس این پژوهش، کابوس‌های مردانه بیشتر در شکل بلایایی همچون سیلاب، زمین‌لرزه و جنگ ظاهر می‌شوند؛ در مقایسه، تنش‌های میان‌فردی با همسر، خویشاوندان و همکاران بیشتر در کابوس‌های زنان وجود داشت و این موضوع در مورد مردان بسیار نادر بود. همچنین، زنان بیشتر کابوس‌هایی در مورد اشخاص و محیط‌های آشنا می‌بینند اما بسیاری از صحنه‌ها و شخصیت‌های موجود در کابوس‌های مردان کاملا تخیلی هستند.

 

پروفسور آنتونیو زدرا، از نویسندگان ارشد این مقاله و یکی از محققان برجسته جهان در زمینه خواب‌ها، می‌گوید: نظریه‌های فراوانی در مورد دلیل اختلاف خواب‌های زنان و مردان وجود دارد و یکی از نظریه‌ها بر این اساس است که چنین تفاوت محتوایی شاید به دلیل تکامل و به طور مثال، نقش عمیق مردانه در محافظت از خانواده‌ در مقابل تهدیدهای فیزیکی باشد.

 

نظریه دیگر بر این اساس است که تمامی خواب‌های افراد در علائق و ترس‌های زندگی واقعی ریشه دارند و در زندگی واقعی، مردان و پسران به دیدن فیلم‌های وحشتناک بیشتر تمایل دارند، در حالی که زنان به دیدن درام‌های عاطفی متمایل هستند.

 

تفاوت جنسیتی دیگری که «زدرا» در این پژوهش به آن دست یافت، این بود که مردها بسیار بیشتر در مورد حشرات، مارها و موش‌ها کابوس می‌بینند و این موضوع بر خلاف انتظارات این دانشمند بود. این مطالعه همچنین دریافت کابوس‌های مردان خشن‌تر و منفی‌تر است و این که زنان اغلب شخصیتی در خواب دارند که در تلاش برای کمک به آنها است اما مردان در کابوس‌هایشان تنها هستند و کسی کنارشان نیست.

 

در این پژوهش مشخص شد افرادی که کابوس‌های مکرر می‌بینند، بیشتر از افسردگی و اضطراب رنج می‌برند و چنین اختلالاتی در میان زنان بیشتر از مردان است.

 

در بالای فهرست خواب‌های شرکت‌کنندگان خشونت فیزیکی مانند قتل، تجاوز و گروگان‌گیری بود که در نیمی از کابوس‌ها وجود داشت. سپس تنش‌های میان‌فردی مانند دعوا، توهین، عدم‌وفاداری و نادیده‌گرفتن‌شدن وجود داشت که 20 درصد کابوس‌ها را در برمی‌گرفت.

 

در رده سوم نیز شکست یا درماندگی، دیرکردن، گم‌شدن، عدم توانایی تکلم، فراموش‌کردن یا از دست دادن چیزی و اشتباه کردن وجود داشت.



تاريخ : دو شنبه 21 بهمن 1392 | 21:25 | نویسنده : stAr |
 

 

 

تاریخ دانشمندانی را به خود دیده است که نقش مهمی در حوزه‌های فعالیتشان داشته‌اند اما حتی سال‌ها بعد بشریت هنوز هم از رفتار ناعادلانه، غیرصادقانه، بی‌ادبانه و بی‌ملاحظه آن‌ها متاثر است.

 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از میان این دانشمندان می‌توان به این چهره‌ها اشاره کرد:

توماس ادیسون

 

در سال 1884، «نیکولا تسلا» فیزیکدان و مخترع برای ملاقات ادیسون به نیویورک سیتی سفر کرد و در آنجا برای وی کارهای مهندسی انجام می‌داد.

 

ادیسون در آن زمان به دلیل اختراع الکتریسیته با جریان مستقیم (DC) و ولتاژ پایین مشهور بود.

 

تسلا معتقد بود که جریان متناوب (AC) با ولتاژ بالاتر الکتریسیته ارجح‌تر بوده و پیشنهاد ساخت موتوری را داد که با AC نیرودهی می‌شود، اما ادیسون مدعی بود که این جریان بیش از اندازه خطرناک است.

 

به جای آن، ادیسون به این مهاجر تازه‌وارد صربی‌الاصل که در پاریس زندگی کرده بود، وعده 50 هزار دلار را در صورتی که مولدهای جریان برق مستقیم وی را ارتقا دهد، داد.

 

پس از تلاش چندین‌ماهه و پیشرفت‌های مهم در این زمینه، تسلا برای کسب جایزه‌اش نزد ادیسون بازگشت و ادیسون با لحنی تحقیرآمیز به وی اعلام کرد که پیشنهاد پول صرفا یک شوخی بوده است.

 

ادیسون در ادامه به وی گفت: شما در پاریس زندگی می کنید، زمانی که یک امریکایی تکامل‌یافته شدید، شوخی امریکایی را هم درک خواهید کرد." تسلا به قدری از این جمله عصبانی شده بود که بلافاصله استعفا داد.

 

این تنها توهین ادیسون نبود. پس از ‌آن جورج وستینگهاوس، یک کارآفرین و مهندس، حق ثبت اختراع تسلا را خریداری کرد و نیروی پیشگام در پس برق AC و اجرای گسترده آن بود.

 

ادیسون که از لحاظ ایدئولوژیکی و مالی در زمینه برق جریان مستقیم خود سرمایه‌گذاری کرده بود، کمپین علنی را علیه AC صورت داد.

 

این مبارزه ناعادلانه بود و وی می‌خواست ثابت کند که ولتاژ بالای برق برای استفاده عموم بیش از اندازه خطرناک است، بنابراین وی و همکارانش به طور علنی شروع به کشتن حیوانات با برق (سگ‌ها و گربه‌های سرگردان، اسب‌ها و حتی فیل‌ها) کردند.

 

این شیوه حتی وخیم‌تر نیز شد و از ادیسون سوال شد که آیا کشتن در اثر برق، شیوه‌ی انسانی برای شکنجه بود.

 

وی در پاسخ مدعی شد که برق جریان متناوب شرکت برق وستینگهاوس روشی انسانی و قابل‌اعتماد برای اجرای حکم بود.

 

وستینگهاوس تلاش کرد از چنین عملی ممانعت کند اما هارولد براون، یکی از کارکنان ادیسون با هدف ساختن نخستین صندلی الکتریکی استخدام شد و از برق جریان متناوب استفاده می‌کرد.

 

نخستین اجرای حکم با استفاده از صندلی الکتریکی در تاریخ ششم آگوست سال 1890 روی داد و مشخص شد که برق جریان متناوب نه قابل‌اعتماد و نه انسانی بود.

 

ابتدا شارژ 17 ثانیه‌ای نتوانست یک قاتل را بکشد و پس از انتظار برای بازشارژ مولد AC و بالابردن ولتاژ، شارژ بعدی در نهایت خط پایانی بر این فرایند هشت دقیقه‌ای کشید.

 

بر خلاف تمامی این واقعیات، AC در نبرد جریان‌ها پیروز شد و ولتاژ بالاتر آن به معنای سفر به فواصل طولانی‌تر بود که آن را برای استفاده گسترده آسان‌تر و ارزان‌تر می‌کرد و با یک دینام می‌توانستند آن را برای منازل ایمن‌تر کنند.

 

تلاش‌های گسترده ادیسون برای شکست‌دادن مخالفان و اثبات ارجحیت اختراعش بی‌ثمر بود و نزدیک به پایان زندگی‌اش وی در نهایت به این حقیقت اعتراف کرد.

 

ریچارد اون

 

اون، طبیعی‌دان قرن نوزدهم به دلیل مشارکت‌های فراوانش در علم شهره است و دیرینه‌شناسی بود که واژه «دایناسور» را ابداع کرد.

 

وی نسبت به همسن‌ و سال‌هایش تندمزاج بود و به عنوان فردی متکبر، حسود و کینه‌جو معروف بود. یکی از این مثال‌ها در رقابت طولانی‌ اون با «گیدئون مانتل» بود.

 

رابطه همکاری اولیه آن‌ها به زوال انجامید و هر دو به طور خستگی‌ناپذیری در جراید با یکدیگر رقابت کردند و هر یک در تلاش برای حذف دیگری به عنوان کاشف برجسته دایناسور بود.

 

برخی معتقدند اون در طول زندگی کاری‌اش تا حد زیادی به کار مانتل متکی بود و به دلیل غرور بیش‌ از اندازه‌اش هرگز به این موضوع اعتراف نکرد.

 

در سال 1844، مدال سلطنتی انجمن سلطنتی برای مقاله‌ای که مانتل معتقد بود مملو از اشتباه بود (و کاملا چنین از آب در آمد) به اون تعلق گرفت.

 

در سال 1848، مانتل مقاله‌ای را با هدف شفاف‌سازی این اشتباهات منتشر کرد و با تهاجم کلامی خشمگینانه‌ای از سوی اون مواجه شد.

 

سال‌ بعد، خود مانتل برای کسب مدال سلطنتی کاندیدا شد و اون به طور بیهوده‌ای در تلاش برای منصرف‌کردن این انجمن از دادن مدال به وی بود.

 

مانتل اون را " فردی بیش از اندازه ستایش‌شده خواند که توسط روحی حسود نفرین شده بود."

 

با این حال، مانتل تنها هدف رفتار تحقیرآمیز اون نبود و دیگر قربانیان وی شامل چارلز داروین و "سگ وحشی" او توماس هنری هاکسلی بود.

 

اون در مقاله‌اش در تلاش برای ممانعت از انتشار «خاستگاه گونه‌های» داروین بود که بر اساس این مقاله، انسان‌ها به میمون‌ها ارتباطی نداشتند.

 

پس از این که داروین کتاب خود را منتشر کرد، اون تکذیب خشمگینانه و بدون ‌نامی را علیه آن منتشر کرد که با واکنش هاکسلی مواجه شد.

 

اون با بسیاری از هم‌عصرانش به شیوه مشابه رفتار کرد، به ویژه افرادی که با یافته‌هایشان غرور وی را تهدید می‌کردند.

 

وی بعدها در زندگی‌اش، اعتبارش خدشه‌دار شد و این موضوع تا به امروز نیز ادامه دارد.

 

ویلیام شاکلی

 

شاکلی فردی است که سیلیکون را به «دره سیلیکون» آورد و فیزیکدان، مخترع و برنده نوبل بود.

 

پس از ترک دانشگاه MIT در سال 1936 با مدرک دکتری، شاکلی به «لابراتوارهای بل» (AT&T) ملحق شد.

 

به زودی جنگ جهانی دوم آغاز شد و وی به عنوان یک دانشمند غیرنظامی به جنگ پیوست.

 

شاکلی شایستگی خود را به نیروی دریایی و «شرکت‌های هوایی ارتش» اثبات کرد و پس ار جنگ، مدال ملی لیاقت را از آن خود کرد.

 

پس از جنگ، لابراتوارهای بل شاکلی را مسوول نیمه‌رساناهای تحقیقاتی کرد که تصور می‌شد می‌تواند جایگزین لوله‌های خلا ناکارآمد برای کنترل الکتریسیته شود.

 

وی به طور بیهوده‌ای تلاش کرد چنین ابزاری را بسازد اما پس از ماه‌ها تلاش و خطا، دو نفر از همکارانش به نام‌های «جان باردین» و «والتر براتین» موفق به ساخت نخستین ترانزیستور عملگر در سال 1974 شدند.

 

شاکلی زمانی که متوجه شد نامش بر روی کشف درج نشده، خشمگین شد و لابراتوارهای بل سرانجام نام وی را بر روی این ترانزیستور حکاکی کرد و شاکلی مورد تنفر ابدی براتین قرار گرفت.

 

وی به کسب اعتبار خود ادامه داد و گاهی اوقات حتی نامش به تنهایی با این کشف به کار می‌رفت.

 

این شهرت برای این شاکلی کافی نبود و در سال 1956 وی شرکت نیمه‌رسانای خود را در کالیفرنیا تاسیس کرد.

 

وی تیمی از دانشمندان برجسته را استخدام کرد، اما به زودی لحن صدایش تغییر کرد، به طور علنی افراد را اخراج می‌کرد و اشخاص دارای مدارک دکتری را به سمت‌های تولیدی پایین می‌گماشت.

 

در نوامبر همان سال جایزه نوبل فیزیک به وی، باردین و براتین اعطا شد و یک سال بعد، تمامی هشت عضو تیم تحقیقاتی شرکت شاکلی استعفا کردند و به اینتل پیوستند.

 

سال‌های بعد زندگی شاکلی بدترین دوران عمر وی بود.

 

در سال 1963 وی به عنوان استاد مهندسی در استنفورد استخدام شد. مدتی کوتاه پس از آن، شاکلی شروع به سخنرانی طولانی اصلاح نژادی و ضعف ژنتیکی نژادهای خاص کرد.

 

این دانشمند شهرت و دوستانش را در سال 1989 و هنگام مرگ از دست داده بود.

 

گوتفرید ویلهلم لایب‌نیتس و اسحاق نیوتون

 

امروزه هم نیوتون و هم لایب‌نیتس را برای اختراع یا کشف دیفرانسیل و انتگرال ارج می‌نهند.

 

نیوتون که چهار سال بزرگ‌تر از لایب‌نیتس بود، در حال طراحی دیفرانسیل و انتگرال خود به مدت طولانی‌تری از لایب‌نیتس بود و چند نمونه از مقالاتش را در اختیار جان کولینز (کارمند دولت در لندن) قرار داده بود.

 

در دهه 1670، نیوتون و لایب‌نیتس هر دو بر روی نسخه‌هایشان از دیفرانسل و انتگرال کار می‌کردند.

 

مورخان نامه‌نگاری تاریخی نیوتون به لایب‌نیتس را از دیدگاه‌های مختلف بررسی کرده‌اند.

 

برخی بر این باورند نیوتون دوستانه پیشرفت خود را با لایب‌نیتس در میان گذاشت و دیگران مدعی‌اند که وی محافظه‌کار بوده است.

 

با این حال، هنگامی که لایب‌نیتس مقاله مشهورش را در سال 1684 منتشر کرد، نقش نیوتون را در آن ذکر نکرد.

 

نیوتون که مشغول فعالیت دیگری بود و تا حد زیادی به انتشار علاقه‌ای نداشت، در ابتدا واکنشی نشان نداد، اما در سال 1699 دشمنی این دو آغاز شد.

 

نیکلا فاتیو دو دوئیه، ریاضیدان نزدیک به نیوتون به طور علنی اعلام کرد که نیوتون نخستین و برای سال‌های مدیدی ارشدترین مبدع دیفرانسیل و انتگرال بوده و لایب‌نیتس دومین مبدعی بود که همه چیز را از وی به ودیعه گرفته است.

 

چهار سال بعد و در سال 1704، نیوتون، Opticks را همراه با De quadratura منتشر کرد.

 

لایب‌نیتس سال‌های بعد به طور گمنامی این آثار را بازبینی کرد و پیغامش در مورد آن‌ها مهربانانه و در عین حال فریبکارانه بود.

 

وی طوری نوشت که گویی نیوتون را برای کشف شیوه‌ای جایگزین برای آنچه وی پیش‌تر انجام داده بود، تشویق می‌کرد، اما به گفته برخی، لایب‌نیتس حین نامه‌نگاری‌اش با نیوتون می‌دانست که نیوتون 10 سال پیش این موفقیت را صورت داده بود.

 

پنج سال بعد، در سال 1710 مقاله‌ جان کیل ستاره‌شناس، نیوتون را کاشف حقیقی دیفرانسیل و انتگرال نامید.

 

کیل مدعی بود که این ریاضیات بعدها توسط لایب‌نیتس منتشر شد. لایب‌نیتس به انجمن سلطنتی رفت که ریاست آن را نیوتون بر عهده داشت و به این موضوع معترض شد.

 

نیوتون طی نامه‌ای به انجمن سلطنتی خود را نخستین مبدع خواند و مدتی پس از این موضوع، به طور گمنامی مقاله‌ای را برای گزارش اولیه‌اش منتشر کرد و آن را به لاتین و فرانسه ترجمه کرد.

 

وی تلاش می‌کرد خود را اولین مخترع بنامد و از تاریخ خواست که این حقیقت را به خاطر بسپارد.

 

نیوتون سال‌ها پس از مرگ لایب‌نیتس در سال 1716، همچنان این هدف را پیگیری می‌کرد.

 

انتهای پیام

 

 

ادیسون و تسلا

 

 

ریچارد اون

 

 

ویلیام شاکلی (نفر وسط)

 

 

لایب‌نیتس و نیوتون

 

کد خبرنگار:



تاريخ : دو شنبه 21 بهمن 1392 | 21:21 | نویسنده : stAr |

شرکت انگلیسی لوازم خانگی دایسون در حال سرمایه‌گذاری بر روی یک آزمایشگاه دید رباتیک بصرفه جدید است که روباتهایی با قابلیت درک، دیدن و تفکر مانند انسانها خواهد ساخت.

 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این شرکت، پنج میلیون پوند در آزمایشگاهی در امپریال کالج لندن سرمایه‌گذاری کرده که قرار است بر تولید سیستمهای دیدی که به روباتها در درک و انطباق با جهان اطرافشان کمک خواهد کرد، تمرکز کند.

 

این پژوهش بر کار 15 دانشمند در زمینه رباتهای خانگی و همچنین جاروبرقی‌های رباتیک سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

 

دایسون پیش از این در سال 2001 به معرفی یک ربات خودکار جاروبرقی نزدیک شده بود اما به دلیل سنگینی و گرانی بیش از حد، آنرا در انبارهای خود نگهداشت.

 

به گفته این شرکت، تسلط بر این حوزه می‌تواند زندگی انسانها را ساده‌تر کرده و به فناوریهایی که تاکنون قابل تصور نبودند، منجر شود.



تاريخ : دو شنبه 21 بهمن 1392 | 21:20 | نویسنده : stAr |
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۶

محققان استرالیایی جرم کیهانی 13.6 میلیارد ساله‌ای را کشف کرده‌اند که قدیمی‌ترین ستاره جهان تا به امروز است.

 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این ستاره فقط 200 میلیون سال پس از «انفجار بزرگ» شکل گرفته که جهان را به عرصه وجود آورد. مدعیان پیشین قدیمی‌ترین ستاره جهان، حدود 13.2 میلیارد سال قدمت دارند و در سال‌های 2007 و 2013 کشف شدند.

 

به گفته استفان کلر از دانشگاه ملی استرالیا، ستاره جدید موسوم به Methuselah در کهکشان راه شیری و در فاصله 6000 سال نوری از زمین واقع شده و فقدان کامل سطوح قابل تشخیص آهن در طیف نوری آن، گواهی بر قدمت بالایش است.

 

انفجار بزرگ، جهانی مملو از هیدروژن، هلیم و تا حدودی لیتیم را به وجود آورد و تمامی دیگر عناصر امروزی در ستارگانی به وجود آمدند که در ابرهای گازی و غبار ابرنواخترها (ستارگان بزرگی که در پایان زندگی‌شان منفجر شده‌اند) متولد می‌شوند. این فرآیند بازیافت پایان‌ناپذیر، ابزاری مهم برای مطالعات فیزیکدانان نجومی به شمار می‌آید.

 

یکی از شیوه‌های تعیین قدمت ستاره، آهن است که محتوای آن در یک ستاره با هر تولد متوالی افزایش می‌یابد و هر چه سطوح محتوای آهن در طیف نوری ستاره‌ای پایین‌تر باشد، قدمت آن بیشتر است. دانشمندان از فراوانی آهن یک ستاره به عنوان ساعتی کیفی استفاده می‌کنند که زمان شکل‌گیری آن را بدست می‌دهد.

 

کلر گفت: در مورد ستاره جدید، میزان آهن موجود کمتر از یک میلیونم آهن خورشید و 60 برابر کمتر از هر ستاره شناخته‌شده دیگری است و بنابراین قدیمی‌ترین ستاره جهان به شمار می‌آید.

 

این جرم آسمانی با استفاده از تلسکوپ SkyMapper در دانشگاه ملی استرالیا کشف و جزئیات آن در مجله Nature منتشر شد.



تاريخ : دو شنبه 21 بهمن 1392 | 21:19 | نویسنده : stAr |

بر اساس مطالعات محققان استرالیایی، شکلک‌های احساسی مانند :-D (برای خندیدن) و >:- ( (ناراحت‌بودن) در پیامکها، شیوه فعالیت مغز انسان را در تلاش برای رمزگشایی از آنها دستخوش تغییر می‌کنند.

 

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محققان بر این باورند که استفاده از صورتک‌های مرتبط با علائم نشانه‌گذاری، بخش‌هایی از مغز را تحریک می‌کند که اغلب برای نگاه‌کردن به صورت‌های واقعی به کار می‌روند. این امر می‌تواند کلید محبوبیت آنها باشد، چون مغز آنها را به عنوان صورت واقعی پردازش می‌کند.

 

دکتر «اون چرچز» از دانشکده روانشناسی دانشگاه فلیندرز آدلاید، می‌گوید: این صورتک‌ها، شکلی جدید از زبان هستند که ما تولید می‌کنیم و با رمزگشایی از این زبان، الگویی جدید از فعالیت مغزی را خلق می‌کنیم.

 

محققان معتقدند انسان‌ها به برخی چهره‌ها بیش از مولفه‌های دیگر در تلاش برای خوانش آنها برای عواطف توجه می‌کنند.

 

تیم علمی تصاویری از چهره‌های واقعی، صورتک‌های با لبخند (با استفاده از نقطه، خط فاصله و پرانتز) و زنجیره‌ای بی‌معنی از کاراکترها را به 20 شرکت‌کننده نشان دادند.

 

این دانشمندان از الکتروفیزیولوژی برای تعیین الگوی فعالیت الکتریکی در مغز به هنگام مشاهده تصاویر مختلف توسط شرکت‌کنندگان استفاده کردند و در نهایت شگفتی دریافتند آنها به این شکلک‌ها به همان شیوه صورت‌های واقعی واکنش نشان می‌دهند.



تاريخ : دو شنبه 21 بهمن 1392 | 21:19 | نویسنده : stAr |

سازمان غذا و داروی امریکا نوعی دوربین بلعیدنی به اندازه یک قرص را تایید کرده که از خلال دستگاه گوارش بیمار می‌گذرد.

 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سامانه PillCam Colon پیش‌تر با هدف بررسی سرطان روده بزرگ ساخته شده و در بیش از 80 کشور جهان در دسترس است، اما سیستم تایید شده جدید بر شناسایی پولیپ هیپرپلاستیک روده با اندازه حداقل شش میلی‌متر تمرکز می‌کند.

 

کولونوسکوپی، معاینه روده بیمار با استفاده از دوربینی باریک و بلند موسوم به آندوسکوپی است.

 

هر ساله حدود 750 هزار کولونوسکوپی ناتمام در آمریکا رخ می‌دهد و این موضوع در زنان به دلیل موارد بالاتر جراحی پیشین لگن و چالش‌های آناتومی شایع‌تر است. در یک کولونوسکوپی ناتمام، بیمار باید برای اتمام معاینه، فرآیندی اضافی مانند اشعه ایکس و سی‌تی‌اسکن را متحمل شود و این روند مستلزم هزینه‌های اضافی و خطرهای خاص خود است.

 

دوربین جدید بلعیدنی و غیرتهاجمی PillCam Colon برای استفاده پس از این فرآیند ناتمام تایید شده و می‌تواند به نتایج تصویربرداری مشابه کولونوسکوپی دست یابد. اندازه این دوربین ویدیویی 12*33 میلی‌متر گزارش شده و فیلم‌های رنگی را در چهار یا 35 فریم در ثانیه ارائه می‌دهد.

 

یک ال‌ای‌دی نیز زمانی که بیمار دوربین را می‌بلعد، روشنایی لازم را برای شکار تصویر ارائه می‌دهد و به صورت بی‌سیم تصاویر را به ابزاری ضبط‌کننده بازچینی می‌کند؛ این ابزار برای حدود 10 ساعت توسط بیمار پوشیده می‌شود.



تاريخ : دو شنبه 21 بهمن 1392 | 21:15 | نویسنده : stAr |

از مهم ترين قارچ‌هاي پوست، قارچ كچلي است. از جمله بيماري‌هاي منتقله از طريق آرايشگاه‌ها مي‌توان به ايدز، هپاتيت‌هاي B و C، زگيل، عفونت‌هاي قارچي و باكتريايي ديگر و بعضي بيماري‌هاي واگيرداراشاره كردكه بعضي از اين بيماري‌ها حتّي خطر مرگ دارند.

هنگامي كه قصد داريد آرايشگاهي را براي آرايش و زيبايي خود انتخاب كنيد، چه معيارهايي را در نظر مي‌گيريد؟ نزديك بودن آرايشگاه به محل كار يا منزل؟ پايين بودن قيمت خدمات؟ به روز بودن مدل‌ها و امكانات آرايشي؟ با تجربه و با سابقه بودن آرايشگر؟ آيا معياري مانند اهميت به وضعيت بهداشت و رعايت استانداردهاي بهداشتي در يك آرايشگاه هم در انتخاب شما تأثيري دارد؟

 

انتقال بيماري‌ها از طريق آرايشگاه امري جدي است كه گاه فراموش مي‌شود. بيماري‌هاي قابل انتقال در آرايشگاه‌ها شامل:‌ بيماري‌هاي خوني و بيماري‌هاي پوستي است.

 

بيماريهاي خوني شامل بيماري‌هايي است كه از طريق خون (حتي به مقدار اندك) و خراش‌هاي پوستي از فرد مبتلا به فرد سالم منتقل مي‌شوند. بيماري‌هاي پوستي نيز مانند بيماري‌هاي قارچي و جوش‌هاي پوستي توسط وسايلي مانند شانه، برس و حوله آلوده انتقال مي‌يابند.

 

از مهم ترين قارچ‌هاي پوست، قارچ كچلي است. از جمله بيماري‌هاي منتقله از طريق آرايشگاه‌ها مي‌توان به ايدز، هپاتيت‌هاي B و C، زگيل، عفونت‌هاي قارچي و باكتريايي ديگر و بعضي بيماري‌هاي واگيرداراشاره كردكه بعضي از اين بيماري‌ها حتّي خطر مرگ دارند.

 

ايجاد حساسيت پوستي به دليل مواد استفاده شده براي مو، ناخن يا صورت مي‌تواند براي مشتري و آرايشگر خطرناك باشد. علت انتقال بيماري از طريق آرايشگاه‌ها معمولا بريدگي‌هاي جزئي است كه هنگام آرايش مو يا ناخن پيش مي‌آيد، بر اثر فعاليت‌هايي مانند بند انداختن، پوست افراد نازك مي‌شود و منافذ پوستي هم باز مي‌شوند و احتمال انتقال بيماري‌هاي پوستي افزايش مي‌يابد.

 

تميز بودن سرشويي عامل مهمي در جلوگيري از انتقال بيماري‌هاي پوست و مو و بيماري‌هاي قارچي است.

 

ويروس‌ها يكي ديگر از مشكلات پوستي است كه ممكن است از طريق آرايشگاه‌ها منتقل شوند. مثلا زگيل ممكن است از اين طريق منتقل شود و چون در سنين بالاتر زگيل‌هايي هم كه به وجود مي‌آيند مقاوم‌تر هستند، ممكن است در صورت بروز براحتي قابل درمان نباشند و نياز به درمان‌هايي نظير ليزر، فريز كردن يا دارو داشته باشند.

 

حتي ممكن است بيماري‌هاي ساده‌اي مانند تبخال در صورت يا بدن آرايشگر يا حتي در محلي كه قابل ديدن نيست، وجود داشته باشد و در تماس با پوست سالم منتقل شود.

 

ضرورت استفاده از پيش‌بند يك بار مصرف

 

يكي از مسائلي كه در بيشتر آرايشگاه ها مهم است، استفاده از پيش‌بند است. به طور معمول از هر پيش‌بند براي چند مشتري استفاده مي‌شود و به اين ترتيب امكان خطر انتقال بيماري‌هاي پوست و مو از طريق قسمتي كه دور گردن بسته مي‌شود و در ارتباط مستقيم با پوست است، وجود دارد. در آرايشگاه‌هاي معتبر از چسب‌هاي مخصوصي دور گردن استفاده مي‌كنند، به اين ترتيب پوست گردن در تماس مستقيم پيش‌بند نيست.

 

توصيه‌هاي مهم

 

ـ‌ ضروري است آرايشگاه‌ها از مواد گندزدا مانند الكل و ساولن در مواردي كه وسايل و تجهيزات نياز به استريل كردن باشد، استفاده كنند.

 

ـ‌ لازم است براي هر فرد به صورت جداگانه حوله و پيش‌بند استفاده شود، در غير اين صورت، از آرايشگر بخواهيد حوله و پيش‌بند يك بار مصرف استفاده كند.

 

ـ‌ به دنبال درمان اساسي قارچ‌هاي پوست پا و ناخن خود باشيد.

 

ـ‌ سرشويي آرايشگاه‌ها بايد پس از هر بار استفاده، شسته و خشك شود.

 

ـ‌ افرادي كه فقط مي‌توانند از يك نوع شامپو استفاده كنند، بايد هنگام مراجعه به آرايشگاه حتما شامپوي خود را همراه داشته باشند.

 

ـ‌ آرايشگر زنان بايد پيش از شروع اصلاح صورت، نخ را با الكل ضدعفوني كرده و بعد از پايان كار هم براي كاهش التهاب پوست مشتري، از پماد اكسيد روي استفاده كند.

 

ـ‌ براي مشتريان گذري، آرايشگر زنان بايد تعدادي موچين ضد عفوني شده آماده داشته باشد و در طول روز يك موچين را فقط براي يك نفر استفاده كند. در پايان روز همه موچين‌ها را براي ضدعفوني شدن در الكل قرار دهد.

 

ـ‌ قيچي پس از هر بار كوتاه كردن مو بايد با الكل ضدعفوني شود.

 

ـ‌ آرايشگران تيز بين مي‌توانند با ديدن لك يا خال مشكوك يا ريزش مو و تغييرات ناخن كه از ديد خود فرد مخفي مانده‌اند، به سلامت فرد كمك كنند.

 

ـ‌ از به كار بردن تيغ براي بيش از يك نفر خودداري شود.

 

ـ‌ شانه‌ها پس از هر بار استفاده بايد شسته و در ظرف محتوي الكل نگهداري شوند.

 

- كاركنان آرايشگاه‌ها نبايد هنگام كار، بريدگي، خراشيدگي يا زخم باز داشته باشند.

 

- تا آنجا كه ممكن است لباس عروس را اجاره نكنيد.

 

- بهتر است هر مشتري هنگام مراجعه به آرايشگاه حوله خود را همراه بياورد.

 

- مراقب كرم‌هاي سفيدكننده پوست در آرايشگاه‌ها باشيد./جام جم آنلاین



تاريخ : جمعه 18 بهمن 1392 | 14:50 | نویسنده : stAr |

هر بار که درباره مراقبت از پوست صحبت می شود همان توضیحات تکراری و کلیشه ای گفته می شود یعنی استفاده از کرم ضد آفتاب یا پاک سازی پوست از سلول های مرده اما این بار به مراقبت های نادرست از پوست اشاره می کنیم که آگاهی از آن بسیار مفید است.

 

در این مطلب به 7عادت اشاره خواهیم کرد که نه تنها برای پوست بلکه برای سلامت جسمی نیز مضر است؛ عادات نادرستی که هرچه زودتر باید اصلاح شود.

 

استفاده نکردن از روغن روی صورت؛

 

استفاده از روغن باعث کاهش تولید چربی پوست می شود. تمیز کردن بیش از حد پوست باعث تحریک غده چربی و تولید چربی بیشتر می شود اما استفاده از روغن تاثیر عکس خواهد داشت و تولید چربی را کند می کند؛ در نتیجه پوست کمتر ظاهر چرب پیدا می کند.

 

برعکس آن چه اغلب باور دارند، روغن طبیعی که خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد باکتری های آکنه را از بین می برد. روغن برای پوست چرب و معمولی نیز مفید است. مهم این است که روغن با کیفیت بالا و ساختار مولکولی را که بدون ایجاد انسداد منافذ وارد پوست می شود، انتخاب کنید. روغن را شب پس از پاک سازی پوست استفاده کنید.

 

مصرف لبنیات و مواد غذایی التهاب آور؛

 

شیر گاو به خصوص گاوهایی که هورمون زیاد مصرف کرده اند دارای مواد خاص است که جذب خون می شود. این هورمون ها سبب بروز آکنه در زنان می شود. لبنیات نیز در بعضی موارد التهاب زاست و آکنه را وخیم تر می کند و روند پیری را به جلو می اندازد. بنابراین برای دریافت کلسیم از منابع دیگری مانند سبزی های برگ سبز استفاده کنید.

 

هم چنین بدن برای هضم پروتئین انرژی زیادی صرف می کند در حالی که این انرژی که صرف هضم غذا می شود برای رشد موهای سالم، ضخیم، از بین بردن سیاهی دور چشم، تعمیر کلاژن پوست و... ضروری است.

 

مصرف بیش از حد کورتیزون

 

از کورتیزون برای رفع جوش ها و درمان گزیدگی حشرات استفاده می شود. اگرچه کورتیزون های ملایم مانند «کورتید» و «کورتیزون» قرمزی و ورم را تسکین می دهد اما باید یادآوری کرد که استعمال طولانی مدت آن سبب می شود که پوست به آن عادت کند. با عادت کردن پوست به کورتیزون برای مهار کردن التهاب ها، باید دوز بیشتری از دارو را استفاده کرد. مصرف بیش از حد کورتیزون باعث شکستن کلاژن می شود و در نتیجه پوست نازک تر و در موارد وخیم ترک های پوستی ظاهر می شود. بنابراین تنها با تجویز پزشک کورتیزون مصرف کنید و زمان مصرف هر بار حداکثر ۲ هفته باشد.

 

خشک نکردن برس های آرایشی

 

اگرچه همه ما می دانیم که برس ها باید هفته ای یک بار یا حداقل ماهی یک بار شسته شود، اما اشتباه دیگری می کنیم و آن این که برس را برای استفاده خشک نمی کنیم.

 

مصرف مواد مخدر

 

مصرف مواد مخدر، باعث بروز پوست مرده بنفش رنگ می شود که احتمال عفونی شدن آن بالاست. مواد مخدر آلوده باعث واکنش های پوستی و بیماری می شود.

 

خوردن آب به جای غذاهای مایع

 

هزاران بار این جمله را شنیده اید که باید روزی حداقل ۸ لیوان آب بخورید. اما بدن آب زیادی را در خود نگاه نمی دارد زیرا آب از طریق ادرار مکرر دفع می شود. راز حفظ آب در بدن خوردن غذاهای حاوی آب مانند هندوانه(۹۷ درصد آب) و کدو(۹۵ درصد آب) است. از آن جا که آب موجود در غذا با مواد مغذی دیگری که بدن برای جذب به آن نیاز دارد، وارد بدن می شود، سلول ها راحت تر آب موجود در مواد غذایی را جذب می کند. بنابراین مصرف میوه و سبزی با درصد بالای آب را افزایش دهید تا شادابی پوست شما حفظ شود.

 

مصرف خودسرانه داروها و خرید دارو بدون نسخه پزشک

 

متخصصان پوست می توانند داروهایی برای رفع ناراحتی های پوستی متعدد مانند آکنه و... را تجویز کنند و مصرف آن برای چندین ماه مانعی ندارد. اما داروهایی مانند «اکوتان» نیاز به کنترل دارد زیرا به کبد ضرر می رساند و باعث کاهش فشار خون یا از بین بردن تعادل الکترولیت های بدن می شود./صدف نیوز



تاريخ : جمعه 18 بهمن 1392 | 14:47 | نویسنده : stAr |

همزمان با بالا رفتن سن، رعایت برخی نکات تغذیه‌ای برای افراد مسن و سالمند به منظور حفظ سلامت جسمی آنان در این مرحله از زندگی ضروری است.

 

 

 

شبکه خبری فاکس‌نیوز در مقاله‌ای در این زمینه منتشر کرد: تمام افراد از سن 50 سالگی به بعد به دلیل تغییرات ناشی از افزایش سن در بدن‌شان باید بیش از گذشته در مورد تنوع موادغذایی مصرفی و انواع ریزمغذی‌های مورد نیاز بدنشان مطلع باشند. در این میان مصرف برخی از املاح و مواد مغذی برای این گروه سنی بیشتر توصیه می‌شود که مهمترین آنها به شرح زیر است:

 

 

 

ویتامین D

 

 

 

در سال‌های اخیر مطالعات گسترده‌ای برای بررسی اهمیت مصرف این ویتامین به ویژه برای افراد مسن انجام شده اما همچنان اکثریت زنان به میزان کافی از آن مصرف نمی‌کنند. نتایج یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد افراد بزرگسالی که سطح ویتامین D خونشان در پایین‌ترین میزان است، دو برابر بیشتر از سایر مردم در معرض مرگ‌ومیر زودرس به هر دلیلی هستند. همچنین این ماده مغذی مهم در افزایش ایمنی، بهبود عملکرد ماهیچه‌ها و پیشگیری از آسیب‌دیدگی‌ها نقش دارد.

 

 

 

کلسیم

 

 

 

پس از سن 50 سالگی تراکم استخوان‌های بدن با سرعت بیشتری کاهش می‌یابد به گونه‌ای که از هر سه زن یک نفر شکستگی استخوان را تجربه می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از یائسگی زنان سه تا پنج درصد تراکم استخوانشان را سالانه از دست می‌دهند. کلسیم برای انقباض ماهیچه‌ای ضروری است. علاوه بر این مصرف کلسیم برای عملکرد مناسب اعصاب و حفظ تعادل اسیدی بدن ضرورت دارد.

 

 

 

پروبیوتیک‌ها

 

 

 

پروبیوتیک‌ها به افزایش سطح ایمنی بدن، بهبود عملکرد سیستم گوارشی، سلامت پوست، کاهش کلسترول بد خون، مبارزه با بیماری‌های لثه و کنترل وزن بدن کمک می‌کند.

 

 

 

اسیدهای چرب امگا-3

 

 

 

این اسیدها نیز در حفظ سلامت مغز، بهبود قدرت بینایی و سلامت مو و پوست، بهبود گردش خون، کاهش درد ماهیچه‌ای، کاهش بیماری‌های قلبی، افسردگی و التهاب‌ها تاثیر مفید دارند.

 

 

 

منیزیم

 

 

 

مصرف این ماده معدنی در حفظ انرژی بدن و احساس شادابی موثر است. منیزیم به عملکرد طبیعی ماهیچه‌ها و سیستم عصبی کمک می‌کند و موجب می‌شود ضربان قلب ریتم مناسبی داشته باشد. همچنین این ماده معدنی برای حفظ استخوان‌ها، سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی و قلبی توصیه می‌شود. علاوه بر این مصرف منیزیم در تنظیم قندخون و فشارخون نقش موثر دارد.

 

 

 

فیبر

 

 

 

موادغذایی حاوی فیبر خوراکی به ثابت نگه‌داشتن قندخون و کاهش واکنش انسولین و همچنین کاهش میزان هضم و جذب موادغذایی کمک می‌کند و در نتیجه باعث می‌شود احساس گرسنگی به تاخیر بیافتد. به گفته پزشکان مصرف رژیم غذایی حاصل فیبر کافی، روشی مناسب برای کنترل وزن به حساب می‌آید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که به ازای هر گرم فیبر مصرفی، حدود هفت کالری در بدن سوزانده می‌شود.

ایسنا



تاريخ : شنبه 12 بهمن 1392 | 16:33 | نویسنده : stAr |

نوجوانی، یک دوره رشدی است که با تغییرات جسمانی، شناختی، اجتماعی و هیجانی همراه است و این تغییرات در صورت هدایت نادرست باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای نوجوان و خانواده وی می شود.

 

یکی از مشکلات و اختلالات این سن ترس اجتماعی در نوجوانان است که سبب بروز دشواری هایی در کار تربیت و هدایت آنان می شود. این اختلال بویژه در آغاز بلوغ در برخی نوجوانان به چشم می خورد و باعث پیچیدگی در روابط آنان می شود. در واقع ترس اجتماعی در نوجوان تا حدودی کاملا طبیعی است، اما زمانی به صورت معضل در می آید که در روابط نوجوان اختلال ایجاد کند و نوجوان از ارتباط با دوستان، همکلاسی ها و دیگر افراد پرهیز کند. ترس از صحبت کردن، داشتن هیجان و کمرویی در حضور افراد غریبه از علائم ظاهری رایج این نوع ترس است که در نهایت باعث دوری گزینی و محدود شدن زندگی اجتماعی و حتی به وجود آمدن مشکلاتی برای آینده وی خواهد شد.

 

ترس اجتماعی معمولا شامل ترس شدید از زیر نگاه دیگران بودن، ترس از مورد انتقاد قرارگرفتن یا ترس از رفتاری که موجب تحقیر و شرمندگی می شود، است. نوجوان مبتلا به ترس اجتماعی یا از موقعیت ها و فعالیت های اجتماعی به کلی دوری می کند یا با تحمل ترس، آن موقعیت ها را پشت سر می گذارد. آنها با آن که می دانند عکس العمل های افراطی و غیرمعقولی دارند، نمی توانند رفتارشان را تغییر دهند. این ترس معمولا با علائم جسمانی بخصوصی مانند لرزش دست ها، گرفتگی عضلات، سرخ شدن چهره، افزایش ضربان قلب، سردرد، حالت تهوع و لکنت زبان بروز می کند و این ترس معمولا زمانی رخ می دهد که نوجوان:

 

ـ در میان جمع ظاهر شود.

 

ـ با جنس مخالف صحبت کند.

 

ـ هنگام مشاهده دیگران صحبت کند یا کاری انجام دهد.

 

ـ با افراد صاحب قدرت مواجه شود.

 

ـ بخواهد حرف بجا و بحقی را بیان کند.

 

ـ میزهای وسط رستوران را برای نشستن انتخاب کند.

 

ـ هنگام انجام کاری زیر نظر کسی باشد.

 

ـ در گروه هایی مانند گروه دوستان، اردوهای مدرسه یا گروه های بازی شرکت کند.

 

ترس اجتماعی تا حدی طبیعی و موجه است، اما زمانی که نوجوان آنقدر به واسطه ترس از دیگران دوری کند که تقریبا تنها شود، مشکل ایجاد می شود؛ چرا که شخص روابط دلخواه ندارد و همین باعث محدود شدن فرد می شود. نوجوان کم کم از سوی دیگران طرد می شود و همین پذیرش نشدن از طرف دیگران باعث می شود فرد نتواند به حد کفایت نیازها و خواسته های بحق و بجای خود را به دیگران بقبولاند و از حقوق خود دفاع کند. ترس های اجتماعی دوران نوجوانی بیشتر از این ناشی می شود که نوجوان از انتقاد درباره جنبه های شخصیتی خویش هراس دارد. همان جنبه هایی که خود نیز آنها را می داند و دوری گزینی اجتماعی (اجتماع گریزی) نوجوان هم بیانگرتلاش نوجوان برای فرار از انتقاد اطرافیان است. از طرفی آنان برای «نه گفتن» به دیگران و تعیین حد و مرز برای درخواست های اطرافیان دچار مشکل می شوند، چون از این می ترسند که دیگران او را دوست نداشته باشند. تمام این مسائل باعث بروز افسردگی در نوجوان می شود که بیشتر هم به دلیل نارضایتی نوجوان از شرایط زندگی اش است.

 

آنان بیش از حد حساس و زودرنج هستند و از کوچک ترین حرفی آزرده خاطر می شوند. این دسته از نوجوانان اعتماد به نفس پایینی دارند و از منتقدان سر سخت خود به شمار می روند. مدام از این وحشت دارند که دیگران ضعف های واقعی یا خیالی آنان را شناسایی کنند از این رو همیشه سعی دارند با زبردستی و مهارت از این مساله جلوگیری کنند. نوجوان مبتلا به ترس اجتماعی این تصور را دارد که حواس دیگران متوجه نقص های اوست به همین دلیل برای ترس از زیر نظر بودن سرعت بیان و عمل خود را از دست می دهند و به این ترتیب افرادی خشک و سرد به حساب می آیند.

 

ترس های اجتماعی مربوط به ظاهر هم تقریبا از ترس های اجتماعی شایع در نوجوانان محسوب می شود. بیشتر دختران و پسران نوجوان در این دوره نگران ظاهر خود هستند. برخی با وجود تعویض دائم لباس، مدل موی جدید و آرایش زیاد همچنان این نگرانی را دارند که به اندازه کافی مورد پسند قرار نگرفته اند. همه این ترس ها در دوران نوجوانی طبیعی است تنها در مواردی غیر طبیعی است که این حالت به یک ترس بیمار گونه برای زشتی ظاهری تبدیل شود که معمولا در این حالت بیشتر نوجوانان از اشکالات و نقص های چهره مانند جوش های پوستی، ورم و پر مویی صورت، شکل بینی، شکل ابروها و فرم فک و دست و پاها شکایت دارند. ترس از زشتی ظاهری که بیشتر در سنین نوجوانی ایجاد می شود دقیقا با ترس اجتماعی فرد و احساس ناامنی در او مرتبط است. به همین دلیل برای والدین و معلمان ضروری است بدانند نوجوان با وجود ترس، آرزوی برقراری ارتباط و پذیرش از سوی دیگران را دارد و بسیاری از آنان در جستجو برای یافتن دوست و هم صحبت، همواره امیدوارند که دوست و هم صحبتی صمیمی و خودمانی پیدا کنند. این دسته از نوجوانان فقط برای آن که بتوانند با دیگران ارتباط خوبی برقرار کنند به جسارت بیشتر نیاز ندارند، بلکه ابتدا باید این نگرش را داشته باشند که دوستان و اطرافیانشان آن گونه که تصور می کنند نسبت به آنان قضاوت و ارزیابی منفی ندارند.

 

معمولا نداشتن مهارت های اجتماعی در نوجوانان باعث بروز ترس های اجتماعی در آنان می شود. برخی شرایط خاص زندگی از ایجاد و رشد مهارت های اجتماعی نوجوان جلوگیری می کنند و در نتیجه فرد را به سمت یک ترس اجتماعی سوق می دهند، برای مثال نقل مکان های مکرر والدین که به دلایل شغلی صورت می گیرد باعث تخریب و از هم پاشیدن روابط اجتماعی نوجوان می شود یا تعویض مدرسه که خود عاملی برای کم شدن اعتماد به نفس نوجوان شده و توانایی تحصیلی اش را بشدت تحت تاثیر قرار می دهد. بیماری های سخت یا بستری شدن طولانی مدت نوجوان در بیمارستان که باعث گوشه گیری اجتماعی وی می شود یا والدینی که توانایی برقرار کردن ارتباط با دیگران را ندارند یا در این مورد بسیار محدود عمل کرده و ارتباط شان با دیگران ضعیف است، به طور طبیعی اجازه ایجاد ارتباط اجتماعی مناسب و درست را به نوجوان خود نخواهند داد، بعلاوه این دسته از والدین به قدر کافی به مشکلات خفیف جسمی یا روحی نوجوانشان که می تواند در برقراری ارتباط با دیگران مانند سد عمل کنند، توجهی نمی کنند. همه این عوامل همراه نداشتن مهارت های لازمی که نوجوان به آنها در روابط بین فردی نیاز دارد، باعث ایجاد ترس اجتماعی و بیشتر شدن این ترس ها می شود.

 

بایدها و نبایدهای افراطی را حذف کنید

 

معمولا عوامل مضطرب کننده که شامل بسیاری از باید ها و نبایدهاست، نوجوان را از پای درمی آورد. شما به عنوان یک نوجوان به همه کارهایی که باید انجام شود، فکر می کنید. سپس زمانی که درباره کارهایتان شک می کنید یا در مورد انجام آنها تردید دارید که آیا از پس آن بر می آیید یا نه، اضطراب شما زیاد می شود، حتی اگر آن کارها آسان باشد یا قبلا هم آن را انجام داده باشید. مثلا وقتی مدام این فکر را در سر داشته باشید که «من همیشه باید نمره خوب بگیرم» یا «همه باید مرا دوست داشته باشند. »، در این صورت شما برای برآورده کردن این انتظارات تحت فشار قرار می گیرید و زندگی تان ناخوشایند می شود.

 

باید ها و نبایدها در زندگی هر فردی اجتناب ناپذیر است، ولی زمانی که بیش از اندازه بر آنها تاکید شود باعث فشار، استرس و حتی ترس می شود. بهتر این است که این باید ها و نباید ها را در ذهن تان به صورتی تغییر دهید که شدنی تر، مستدل تر و منطقی تر شود مثلا «خوشحال می شدم اگر می توانستم...» یا «دوست داشتم می توانستم...». با این خودگویی ها ترس و اضطراب بی موردتان را کمتر می کنید. ممتاز بودن را و نه کامل بودن را به عنوان هدف قرار دهید. این حالت یعنی تلاش برای ممتاز بودن باعث پیشرفت شما خواهد شد و این پیشرفت ،ترس و اضطراب شما را کم خواهد کرد و راحت تر عمل می کنید.

 

تصورات غلط نسبت به دارودرمانی

 

در شرایطی که نوجوان با ترس شدید با تجویز پزشک نیاز به درمان دارویی دارد گاه به دلیل تصورات نادرستی که درباره دارو وجود دارد، دارو درمانی انجام نمی شود و درمان به عقب می افتد. معمولا این باورها و تصورات غلط شامل موارد زیر است:

 

ـ استفاده از دارو به این معناست که من شکست خورده ام.

 

ـ استفاده از دارو یعنی این که من نقص روانی دارم.

 

ـ استفاده از دارو یعنی من فرد ضعیفی هستم.

 

ـ استفاده از دارو یعنی من غیر قابل کنترل هستم.

 

ـ خوردن دارو به من کمکی نخواهد کرد.

 

این تصورات، غلط هستند. به عنوان نوجوان به این فکر کنید که آیا اگر دوست شما هم دارو مصرف می کرد، یک فرد شکست خورده و بازنده محسوب می شود و آیا مصرف دارو نقص فرد به شمار می آید.

 

اگر پزشک متخصص بر این عقیده است که اضطراب با مصرف دارو بهتر می شود، چرا مقاومت می کنید. بیشتر اوقات اضطراب باعث می شود ما احساس کنیم جسم مان خارج از کنترل است.

 

اگر مطابق با تجویز پزشک دارو باعث کم شدن اضطراب شما می شود و احساس می کنید کنترل بیشتری بر خود دارید، تصورات غلط را کنار بگذارید و دارو درمانی را شروع کنید.

 

چند توصیه:

 

* به نوجوان یادآوری کنید ترس و اضطراب یک پدیده طبیعی، ضروری و بی خطر است و بخشی از تجربه هر انسانی است. به او کمک کنید تا ترس ها و اضطراب هایش را بشناسد.

 

* با احساسات بدنی که نوجوان هنگام اضطراب دارد، همدلی کنید؛ ولی تا اندازه ای که او فکر نکند واقعا بیمار است، مثلا اگر احساس آشوب در معده اش دارد به او یاد آوری کنید به دلیل اضطرابش است و بزودی برطرف می شود.

 

* به او یاد بدهید خواسته هایش را به طور مستقیم بیان کند حتی زمانی که می داند دیگران ممکن است به خواسته او اهمیتی نداده و آن را برآورده نسازند.

 

* از نوجوان توقع کامل بودن و کارایی بی عیب و نقص نداشته باشید، چرا که این کار فقط فشار روانی او را زیاد می کند.

 

* والدین و مربیان کارآمد می توانند به نوجوان کمک کنند الگوهای فکری منفی ایجادکننده و تشدید کننده ترس را تجزیه و تحلیل کند و تغییر دهد.

 

* تمرین اعتماد به نفس به ایجاد مهارت های اجتماعی منجر شده و با افزایش یادگیری مهارت های اجتماعی، ترس اجتماعی نوجوان نیز کم می شود./ جام جم



تاريخ : شنبه 12 بهمن 1392 | 16:26 | نویسنده : stAr |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.